Mainonta

Maarit Alkula 18.4. 14:36

Jodelilla on nyt Suomessa mainoskumppani Improve Media – "Perinteinen asiakaspalveluvastaus ei ole välttämättä oikea tyyli Jodelissa"

Improve Media
Improve Median ensimmäinen Jodel-mainoskampanja tehtiin ravintolatapahtuma SYÖ!-viikoille

Jodel ja Improve Media ovat tehneet sopimuksen mainosmyynnin edustuksesta Suomessa. Mainosmuotoja on Jodelissa kaksi.

Improve Media on aloittanut Jodelin mainoskumppanina Suomessa. Improve Median myynnistä ja kehityksestä vastaava Ira Vihma kertoo M&M:lle, että aiemminkin Jodel-mainontaa on pystynyt tekemään myös Suomeen, mutta se on ollut vähäistä ja pitänyt hoitaa Jodelin kansainvälisen kumppanin kautta.

”Nyt olemme paikallisena toimijana avanneet pelin Suomessa. Lanseerasimme viime perjantaina kumppanuuden mediatoimistoille, ja vastaanotto oli todella kiinnostunut."

Vihma kertoo, että mainosmuotoja on Jodelissa kaksi. Kuvana tai videona toteutetut bannerimainokset ovat perinteisten display-mainosten kaltaisia, mutta halutessaan mainostaja voi ottaa niihin mukaan Jodelin upvote-ominaisuuden, eli antaa käyttäjille mahdollisuuden osoittaa äänestämällä pitävänsä julkaisusta.

Niin sanottu boosted post puolestaan tarkoittaa paikallisessa viestisyötteessä mainoskehyksessä näkyvää viestiä, joka voi olla teksti, kuva tai video. Mainostaja voi päättää, salliiko mainokseensa kommentoinnin ja äänestysmahdollisuuden tavallisen julkaisun tapaan vai ei.

Vihma kertoo, että mainosjulkaisun paikka on pääsyötteen viidentenä, ja mainos ottaa paikan haltuunsa vähintään 24 tunniksi niin, ettei samana päivänä julkaista muita mainoksia.

Suomessa boosted post -mainoksen voi saada 13 kaupunkiin, jotka ovat tarpeeksi suuria, jotta keskustelua syntyy. Jokaisessa kaupungissa käydään omaa erillistä keskusteluaan. Display-mainoksia voi hankkia muuallekin kuin suuriin kaupunkeihin.

Improve Media haluaa kannustaa brändejä keskustelemaan käyttäjien kanssa.

“Tässä kanavassa rohkeus palkitaan ja brändeillä on mahdollisuus aitoon keskusteluun kuluttajien kanssa”, Vihma sanoo.

SYÖ!-viikkojen mainos keskusteli takaisin

Improve Media toteutti samaan City Digital -konserniin kuuluvalle ravintolatapahtuma SYÖ!-viikoille Jodelissa pilottimainoskampanjan. Kampanja oli boosted post -julkaisu, joka kertoi lyhyesti palvelun käyttäjille ravintolakampanjan alkamisesta.

Vihma kertoo, että mainos näytettiin Turun, Tampereen, Lahden ja Helsingin Jodelissa. Julkaisu synnytti aktiivisen keskustelun, jossa SYÖ!-viikkojen edustaja oli koko ajan läsnä. Viesti keräsi vuorokaudessa 2 200 ääntä ja yli 200 kommenttia. Suurin osa palautteesta oli positiivista, mihin Improve Median mukaan vaikutti etenkin se, että mainostaja pysyi koko keskustelun ajan aktiivisena ja tarjosi lisätietoa aiheesta kiinnostuneille. Vihma kertoo, että Jodel-yhteisö äänesti piiloon negatiivisen kommentit eikä vastuuhenkilön tarvinnut moderoida yhtään kommenttia pois keskustelusta.

”Yksi kiinnostava näkökulma on, että mainosteksti oli sellainen, että se olisi voinut toimia Jodelissa myös orgaanisesti. Viesti oli helposti lähestyttävä ja yksinkertainen", Vihma sanoo.

Vihma vinkkaa mainostajille, ettei Jodel-viestejä kannata jättää oman onnensa nojaan, vaan mainostajan kannattaa omalla osallistumisellaan vaikuttaa siihen, millainen keskusteluilmapiiristä muodostuu. Mainostajan kampanjavastaavan on syytä olla perehtynyt Jodelin käyttöön.

”Kanavatuntemus on tosi tärkeää. Ihan perinteinen asiakaspalveluvastaus ei ole välttämättä oikea tyyli Jodelissa. Pitää ymmärtää, miten Jodelissa jutellaan ja tuntea Jodel-slangia", Vihma sanoo.

Jodel ja Improve Media ovat tehneet sopimuksen mainosmyynnin edustuksesta Suomessa. Vasemmalta oikealle Improve Median Tuomas Suihkonen, Jodelin Tim Schmitz, Jodelin Carolina Alexander, Improve Median Ilkka Lavas ja Improve Median Ira Vihma.

Jodel perustuu paikallisuuteen

Jodel on hyperlokaali eli näyttää viestit vain kymmenen kilometrin säteellä. Keskustelussa ei käytetä nimiä eikä nimimerkkejä. Sovelluksen käyttäjistä enemmistö on 18–26-vuotiaita.

Saksassa perustettu Jodel on suosittu muun muassa Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä, Saudi-Arabiassa ja pohjoismaista erityisesti Suomessa.

Viestien ydinsisältöä on viihde, erilaiset neuvot ja vinkit sekä paikalliset uutiset. Jodelin operatiivinen johtaja Tim Schmitz kertoo, että jopa 30 prosenttia sovelluksen käyttäjistä on myös valmiita tapaamaan ihmisiä Jodelin kautta.

“Muihin sosiaalisen median kanaviin verrattuna Jodelin käyttäjät ovat myös hyvin aktiivisia tuottamaan itse sisältöjä”, Schmitz kertoo.

Kuvien ja viestien näkyminen kymmenen kilometrin säteellä mahdollistaa keskustelun esimerkiksi lähikaupan tarjonnasta tai tapahtumista. Mainostajille tämä tarkoittaa mahdollisuutta tavoittaa paikallisia kohderyhmiä.

Keskimääräinen Jodelin käyttäjä käy sovelluksessa 8–9 kertaa päivässä ja kuluttaa sisältöä vuorokauden aikana lähes 30 minuuttia. Aktiivisuutta tukee Schmitzin mainitsema sisällön luominen. Suomessa käyttäjistä 32 prosenttia luo sisältöä kommentoimalla keskusteluita tai julkaisemalla.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö