”Jogurteista voi tulla skyriä isompi juttu”

Väite 1 Kaslink aikoo valloittaa seuraavaksi Ruotsin. Siitä tulee turha reissu, sillä Oatly dominoi länsinaapurin ­kauratuotemarkkinoita.

”Ei pidä tippaakaan paikkaansa. Meidän tuoteportfoliomme eroaa kilpailijoiden tuotteista. Meillä on 30 tuotetta: teemme välipaloja, juomia ja ruoanlaittotuotteita. Osa kilpailijoistamme on keskittynyt juomiin, osa ruoanlaittotuotteisiin. Välipalasektori on vielä aika neitseellinen, ja sillä puolella olemme hakeneet patentteja tuotteillemme. Kaurajogurteista voi tulla skyriä isompi juttu maailmalla.”

Väite 2 Kaslinkin pitää kasvattaa markkinointipanostuksiaan huomattavasti menestyäkseen Ruotsissa.

”Pitää aivan ehdottomasti paikkansa. Jokaiselle uudelle markkinalle lähtiessään yrityksen pitää ylittää itsensä. Toimme alle kaksi vuotta sitten kauratuotteet markkinoille, ja nyt enemmän kuin yksi kolmesta suomalaisesta tietää Kaslinkin. Uskomme, että yrityksen perustajien, meidän kolmen kauraveljeksen, tarina puree ruotsalaisiin myös. Tämä on meidän markkinointimme kulma maailmalla. Kasvollinen ja läpinäkyvä omistajuus vetoaa kuluttajiin.”

Väite 3 Kauratuotteet ovat marginaalissa, lehmänmaito jyrää Suomessa.

”Tottahan se on, että Suomessa lehmänmaidon tuottaminen on edelleen isompaa liiketoimintaa kuin kauramaidon tekeminen. Olen 39-vuotias, ja maidonkulutus on puolittunut Suomessa elinaikanani. Pelkästään parina viime vuonna kasvipohjaiset maidot ovat ottaneet Suomessa ja Ruotsissa ison harppauksen eteenpäin. Kauratuotteiden esiinmarssi on suomalaisen yhteiskunnan kannalta hieno asia: kauran kansainvälisen menestyksen vuoksi suomalainen maaseutu voi pysyä asuttuna. Perinteisiä maatiloja lopetetaan nyt todella kovalla tahdilla.”

Väite 4 Euroopan markkinat ovat tukossa, siksi kauratuotteita pitää viedä esimerkiksi Lähi-itään.

”Ei pidä paikkaansa. Käytännössä markkinat ovat Suomi, Ruotsi, Britannia. Saksa ja Espanja ovat vasta heräämässä. Kun mennään viisi vuotta eteenpäin, maailmassa on muutamia isoja kauratuotteiden tekijöitä. Haluamme olla yksi näistä. Totta kai Lähi-itään kannattaa mennä myös, mutta Euroopan markkinoillakin on tilaa.”

Väite 5 Lumilautailija Enni Rukajärven sponsorointi on hyvää markkinointia, mutta se toimii vain Suomessa. Kaslink tarvitsee kansainvälisemmän mainoskasvon.

”Tarve riippuu täysin markkinoista. Yhteistyömme Ennin kanssa on ­alkanut Suomesta. En lähde vielä avaamaan, miten markkinoimme ensi keväänä Ruotsissa. Enni on hyvä skandinaavinen kasvo, joka toimii myös Suomen rajojen ulkopuolella.”