Philipp Schindlerillä on asiaa suomalaisille yrityksille. Schindler, 37, johtaa Googlen toimintoja Pohjois- ja Keski-Euroopassa.

- Suomessa kuluttajat ovat verkossa erittäin nopealiikkeisiä, mutta yritykset ovat todella hitaita. Verkon osuus mainonnasta on täällä noin viisi prosenttia, kun Britanniassa se on jo 20 prosenttia. Ja siellä kuluttajat ovat paljon teitä jäljessä!

Schindlerin mielestä Suomi on Googlelle mielenkiintoinen markkina. Nokian lisäksi täällä on vahvoja teleyhtiöitä ja pankkeja sekä riuskoja innovaatioyrityksiä.

Schindler lupaa paiskia paljon hommia sen eteen, että hakukonemainonta löytää tiensä suomalaisten yritysten mediamixiin.

Valloitusmainontaa

Nettimainonnassa Google näkee globaalin ja lokaalin toisiaan vahvistavana parina. Suomalaisille innovaatioyrityksille Google korostaa tarjoavansa välineitä, jotka mahdollistavat maailmanlaajuisen menestyksen.

- Jos haluat myydä kelloja Brasiliassa, käännä ensin nettisivusi portugaliksi, hoida sen jälkeen logistiikka kuntoon ja osta lopuksi hakukonemainontaa. Kolmella askeleella olet Brasiliassa, Schindler hehkuttaa.

Vastatrendinä on paikallisuus. Maantieteelliseen paikannukseen liittyy mainonta Google Mapsissa ja Google Earthissa.

- Kun karttoja käytetään mobiilisti, niihin sijoitetuista mainoksista tulee entistä relevantimpia. Lähin autokorjaamo löytyy silloin, kun niitä tarvitsee.

Ei halua tappajaksi

Schindler näkee kolme maailmanlaajuista digitrendiä. Ensimmäinen on perinteisen hakukonekäytön kasvu. Toinen on audiovisuaalisen informaation läpimurto eli käytännössä videoiden upottaminen kaikkialle. Kolmas on mainonnan tulo mobiililaitteisiin.

- Suomessa näistä kiinnostavin on ensimmäinen trendi. Mikä muu järjestelmä tietää käyttäjistään enemmän kuin hakukone? Ainoastaan perinteinen myyntimies. Tämä tilanne on luksusta meille.

Facebook julkisti äskettäin tunkevansa mukaan käyttäjätunnistukseen. Schindlerin mukaan Google ei aio laajentaa omaa tunnistuspalveluaan.

- Meille käyttäjät ovat anonyymejä, emmekä edes halua tietää heistä tämän enempää. Jos kuluttajat haluavat tunnistautua vaikka sähköpostia tai blogia varten, se on meille ok.

Entä uusi artikkelipankki Knol, tappaako se Wikipedian?

- Meillä on noin sata tuotetta, ja Knol on vain yksi niistä. Me emme koskaan sano, että haluaisimme tappaa jonkun. Kuluttajat ratkaisevat, mitä haluavat käyttää. Minustakin Wikipedia on erinomainen sivusto.

Faija ei vaan tajuu

Aiemmin kuusi vuotta AOL-yhtiössä Yhdysvalloissa työskennellyt Schindler on kotoisin Düsseldorfista. Hän on naimisissa ja puolitoistavuotiaan tytön isä. Tyttö ei ole aikainen omaksuja, vaan hyppii kuulemma surutta isänsä läppärin päällä.

Kun kotona ei ole teinejä, Schindler ei ehkä ole kuullut KVG:stä. Onko vastaavaa käsitettä muualla Euroopassa? Kato vittu Googlesta?

- KVG, huh? En ole ikinä kuullut mistään tuollaisesta, Schindler naurahtaa ja pudistelee päätään hämmentyneenä.

Sitten mies saa palikkansa taas järjestykseen.

- Tämähän on juuri sitä, mistä olen puhunut! Suomalaiset kuluttajat ovat äärimmäisen edistyneitä. Yritykset Suomessa ovat vasta heräämässä tähän tilanteeseen.