Jonna Nenonen, 25, myy työkseen digimarkkinointipalveluja yrityksille. Hän on itseoppinut myyjä, joka alkoi tehdä B2B-myyntityötä kotisivuja myyneessä firmassa heti lukion jälkeen. Nuoren naisen ura on edennyt rivakasti, sillä viime elokuussa Nenonen nimitettiin suurasiakasmyynnin Key Account Manageriksi Fonectalla.

”Tämä sopii luonteeseeni, teen sekä uusasiakashankintaa että hoidan olemassa olevia asiakkaita. Aiemmasta poiketen tämä on strategisempaa eikä enää ’joka suuntaan juoksemista’”, Nenonen kertoo työnkuvastaan.

”Alusta saakka tajusin, ettei tämä ole helppoa työtä. Tärkeintä on, että kun epäonnistuu, miettii, mikä meni pieleen ja miksi. Mitä pitää tehdä toisin, jotta seuraavalla kerralla onnistuu”, hän sanoo.

Myyntityössä yksi prioriteetti on ylitse muiden.

”Onpa myynti sitten yritykselle tai kuluttajalle, tärkeintä on, että ymmärtää asiakkaan tarpeen ja pystyy perustelemaan myytävän palvelun hyödyn. Ei voi vain mennä tuote edellä.”

Nenonen tapaa asiakkaitaan eniten kasvokkain. Silloin korostuu myyjän persoona.

”Jos mietin itselleni ominaisia piirteitä, niin olen aina iloinen ja pirteä ja ihmiset tykkäävät siitä. Olen aidosti innostunut ja uskon, että se huokuu työstäni. Tietysti on tehtävä huolellisesti taustatyöt yrityksestä ennen tapaamista, jotta ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa ja tietää, mitkä ovat asiakkaan keskeisimmät tarpeet.”

Mitkä ovat Nenosen mukaan myyjän tärkeimmät ominaisuudet?

”On vaikea sanoa vain yhtä, mutta ehdottomasti aktiivisuus ja intohimo työtä kohtaan. Myyjän on tultava toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja olla mukautuva, ja tietysti täytyy olla ymmärrys siitä, mitä myy. Enkä voisi ikinä myydä sellaista, johon en itse usko.”

Jonna nimeää mentorikseen oman äitinsä.

”Äiti aikoinaan opetti minut myymään. Hän työskenteli myyntipäällikkönä ja pääsin samaan yritykseen opettelemaan myyntityötä. Siellä opin, miten ihmisiin vaikutetaan ja miten luodaan mielikuvia.”

Kollegoiden kesken sparraaminen on Nenosen mukaan tärkeä vertaistuellinen tapa kehittyä työssä. Fonectalla on otettu vastikään käyttöön henkilöstölle sisäinen palvelu, jossa jokainen voi tarjota sekä suoraan että välillisesti työhön liittyvää osaamistaan muille. Vertaistukena voi opetella niin Excelin perusteita, analytiikkaa kuin työhyvinvointiin, nukkumiseen tai ravintoon liittyviä asioita.

”Palvelussa voi varata ajan kollegalle. Itsekin olen hyödyntänyt sitä.”

Oman työn suunnittelu on Nenoselle tärkeä työkalu.

”Olen välillä yli-innokaskin, ja innostun tekemään paljon asioita samaan aikaan. Minulle on siksi todella tärkeää, että kontrolloin tekemistäni. Maanantaisin listaan, mitä viikolla pitää saada aikaiseksi ja perjantaisin katson, mitä olen oikeasti tehnyt ja mitä jää seuraavaan viikkoon. Järjestelmällisyyttä ei voi koskaan liikaa painottaa.”