Huomautukset

18.4.2013 10:43 päivitetty 4.2.2016 10:31

JSN antoi langettavan Kaunis Gloria -liitteelle piilomainonnasta

"Ripsiväri on niin ihanasti bling, että se värittää juhlatunnelmaan jo meikatessa", kirjoitti Gloria kauneusliitteessä.

Julkisen sanan neuvosto on 17. huhtikuuta antanut langettavan päätöksen Gloria-lehden Kaunis Gloria -kauneusliitteelle. JSN:n mukaan liitteen jutuissa oli mainosmaista sisältöä.

Kaunis Gloria ilmestyi Glorian kanssa 23. lokakuuta 2012. JSN päätti tammikuussa ottaa omasta aloitteestaan liitteen käsittelyyn. Kantelu päätettiin käsitellä nopeutetussa aikataulussa, koska pikainen päätös selkeyttää tilannetta ja on koko media-alan edun mukaista, perustelee JSN.

Tammikuussa Glorian päätoimittaja Minna Juti vastasi kanteluun, että Kaunis Gloria -liitteen sisällön suunnitteli ja toteutti emolehden toimitus täysin itsenäisesti lehden oman kauneustoimittajan johdolla.

Jutin mukaan Sanoma Magazinesin ilmoitusmyynti tarjosi liitteestä normaaliin tapaan ilmoitustilaa asiakkailleen ja vakiintuneen käytännön mukaan kaiken ilmoitustilan varaa vain yksi ilmoittaja. Kaunis Gloria -liitteessä ilmoittajia oli kuitenkin kaksi: L'Oréal ja Stockmann.

Liitteessä oli 37 toimituksellista sivua, L'Oréalin ilmoitussivuja oli 15 ja Stockmannin sivuja 2. Lisäksi liitteessä oli kaksi Glorian omaa ilmoitusta ja L'Oréalin erillinen 4 sivun ilmoitusliite.

Kaunis Glorian jutuissa mainittiin eri tuotebrändejä 133 kertaa, joista 25:ssä kyseessä oli L'Oréalin tuote. Muiden maahantuojien kosmetiikkabrändejä mainittiin 88 kertaa ja muita tuotteita 20 kertaa. Jutin mukaan nämä luvut osoittavat, ettei liite kertonut yhden yrityksen tuotteista eikä näin ollen ollut piilomainontaa.

JSN:n ratkaisun mukaan muista tuotemerkeistä huolimatta L'Oréalin tuotteet olivat esillä liitteessä näkyvästi. Lehden laajimmassa, 8 sivua käsittävässä jutussa ”Mestari Reza ja kolme kaunotarta” meikkejä tehtiin vain L'Oréalin Armani-tuotteilla, joita meikkitaiteilija Reza Zaimache edustaa. Jutussa kerrottiin myös koska meikkitaiteilija Reza tekee meikkejä liitteen toisen mainostajan eli Stockmannin tavarataloissa.

Neuvosto kiinnitti huomioita siihen, että liitteessä ei arvioitu ihonhoitotuotteita ja meikkejä kriittisesti ja joitain tuotteita luonnehdittiin yliampuvasti. Yhdessä jutussa todettiin, että ”ripsiväri on niin ihanasti bling, että se värittää juhlatunnelmaan jo meikatessa”.

Sisällysluettelossa puolestaan kerrottiin, mikä on L'Oréalin tuotemerkkeihin kuuluvan Lancômen voiteista ”kaikkein ylellisin” ja muistutettiin lukijoille, että Lancômen kauneushoitoa voi kokeilla lehden toisen ilmoittajan Stockmannin hoitolassa.

Kaunis Gloria -liitteen pääjutussa esiintynyt meikkitaiteilija mainittiin myös lehden pääkirjoituksessa ja sisällysluettelossa. Stockmannin ilmoituksessa, josta ilmoitus-merkintä puuttui, esiteltiin sama meikkitaiteilija nimellään ja kuvallaan.

JSN katsoo, että Gloria on rikkonut hyvää journalistista tapaa ja antaa lehdelle huomautuksen.

”Lehdessä esiintynyt, ilmoittajayrityksiä edustanut meikkitaiteilija sai huomiota herättävän paljon palstatilaa yhdessä lehden pääjutussa. Lisäksi lehti löi laimin velvollisuutensa erottaa ilmoitus journalistisesta sisällöstä”, JSN kertoo päätöksessään.