Sovellukset

M&M 4.8.2015 09:54 päivitetty 4.2.2016 10:59

Julkaisijat kiinnostuivat Snapchatista - räätälöinti vaatii työvoimaa

Colourbox

Kansainväliset julkaisijat panostavat viestinsovellukseen, jonka todelliset hyödyt ovat vielä näkemättä.

Useat mediayhtiöt ja julkaisijat ovat kertoneet muodostavansa tiimejä työskentelemään erityisesti viestinsovellus Snapchatin parissa.

Esimerkiksi amerikkalaisessa CNN:ssä työskentelee yhdeksän henkilöä eri sosiaalisen median alustojen kanssa, mutta vain Snapchatilla on oma kolmen hengen tiimi. National Geographic etsii lisää henkilöitä Snapchat-tiimiinsä, joka koostuu tällä hetkellä yhdestä ihmisestä.

Sanomalehti Daily Mail kohdistaa jo kahdeksan ihmisen työpanoksen viestinsovellukseen. Daily Mail ilmoitti Cannes Lions -festivaaleilla perustavansa yhdessä WPP:n ja Snapchatin kanssa yhteisen sisältömarkkinointitoimiston.

"Kustomoitu kokemus"

Snapchatin uudenlainen julkaisualusta asettaa haasteita mediayhtiöille, joiden on räätälöitävä sisältöjään sopimaan sovellukseen. Esimerkiksi pystysuora videokuva eroaa perinteisestä. Muun muassa CNN:n kuvaajat ottavat erikseen videomateriaalia Snapchatiin.

"Snapchat on hyvin, hyvin mittatilaustyönä tehtävä alusta meille. Se ei ole leikkaa-liimaa, vaan enemmän kuin aikakauslehtipainos", CNN:n sosiaalisten uutisten päällikkö Samantha Barry kertoo Digidaylle.

Myös Daily Mailin Pohjois-Amerikan toimitusjohtaja Jon Steinberg kertoo, että sovelluksessa julkaistava sisältö on tehtävä kaikki erikseen, joten luonnollisesti sitä varten tarvitaan oma työryhmä.

"Se on erilainen taustakangas. Jokainen snap on kustomoitu animaatio, kokemus, design. Se on ainoa alusta, johon olemme erityisesti ohjanneet henkilöstöä", Steinberg sanoo.

Snapchatin mukaan sovelluksella on 100 miljoonaa aktiivista käyttäjää päivittäin, ja näistä 37 prosenttia on 18-24-vuotiaita.

Julkaisijat haluavat saavuttaa kiinnostavan asiakasryhmän huomion, mutta kysymyksiä riittää. Monet muut sosiaalisen median alustat kuten Facebook ja Twitter kerryttävät linkkien kautta kävijöitä myös julkaisijoiden omille sivustoille, toisin kuin Snapchat.

Myös mainonta asettaa haasteita. Snapchatissa näytettävät sisällöt katoavat, eikä linkkien lisääminen onnistu, mikä vähentää alustan kiinnostavuutta mainostajille.