Julkinen sektori

Eeva-Riitta Piispanen 30.4.2013 09:34 päivitetty 4.2.2016 10:32

Julkisen sektorin pitää markkinoida, ei tiedottaa

Markkinointiprofessori Jim Mintzin mielestä maailma ei tiedottamalla parane, on myös saatava aikaan muutoksia ihmisten käyttäytymisessä.

Käyttäytymisen muutosta markkinoivat julkisen ja kolmannen sektorin toimijat saivat napakan kotiläksyn yhteiskunnallisen markkinoinnin maailman konferenssissa Torontossa viime viikolla: tiedottakaa vähemmän ja tehkää sen sijaan markkinointistrategia.

"Yhteiskunnallinen markkinointi ei ole amatöörien harrastelua. Jos et ole ammattilainen, palkkaa sellainen",  kanadalainen Jim Mintz kehotti.

Mintz on julkista sektoria eli kuntia, valtioita ja järjestöjä  eri puolilla maailmaa konsultoiva markkinointiprofessori, joka veti kokouksessa päivän mittaisen työpajan vajaalle sadalle osallistujalle.

Mintzin mukaan suurin ongelma on, että yhteiskunnalliset toimijat vierastavat markkinointia eivätkä osaa sitä. Nämä tyytyvät tiedottamaan tehokkaasti. Maailma ei tiedottamalla parane, on myös saatava aikaan muutoksia ihmisten käyttäytymisessä.

Mintz ihmetteli, kenellä on varaa rahoittaa tietoisuuden lisäämistä, kun ihmiset ovat yhteiskunnan ongelmista jo ylitietoisia.

Verovaroilla markkinoijilla luulisi olevan kaikkein tiukimmat ROI-mittarit. Mintzin mukaan yhteiskunnallisia markkinointikampanjoita ei kuitenkaan joko osata tai haluta mitata.

Konferenssiin osallistui yli viisi sataa, pääasiassa julkisen ja kolmannen sektorin toimijaa 40 maasta.