Markkinoinnin tuloksellisuutta mittaavan AdProfit 2016 -kilpailun voittoon nousivat Fazer Juuresleipä, Tokmanni ja Roosa nauha.

Voittajien julkistus tapahtui torstaina 4. toukokuuta 2017.

Vuoden parhaana lanseerauksena palkittiin Fazer Juuresleipä. Vuoden paras kampanja -sarjan ykkönen oli Tokmanni. Tässä sarjassa kunniamaininnan sai Neste enPre-order the Future.

Juniorisarjan voittivat Aino Soukko ja Jan Sederlöf. Sarjassa nuoret suunnittelijat ja opiskelijat laativat kampanjaehdotuksen Finnkino nViikolla elokuviin! -briiffin pohjalta.

Tänä vuonna AdProfitin yhteydessä ojennettiin myös Markkinointi&Mainonta-lehden jakama Vuoden markkinointijohtaja -tunnustus Mustin ja Mirrin toimitusjohtajalle Mika Sutiselle.

Vuoden paras lanseeraus

Fazer Leipomot: Fazer Juuresleipä

Fazer Juuresleipä -kampanjan toteuttivat SEK ja Dagmar.

"Markkinajohtajana Fazer todella johti tässä markkinaa ja kehitti koko leipäkategoriaa. Kampanja yhdisti kuluttaja-insightin relevantilla tavalla ja vastasi siihen hyvällä tuotteistuksella. Kampanja pysyi ehjänä läpi kaikkien medioiden aina leipäpussiin asti", tuomaristo perustelee valintaa.

Vuoden paras kampanja

Tokmanni: Tokmanni-myymäläketju

Tokmannin kampanjan toteuttivat Bob the Robot ja Dagmar.

"Tokmannin kampanja todisti, että kivijalkakauppa pystyy hyvällä strategialla taistelemaan asemastaan menestyksellä. Konsepti oli erinomainen; se puhutteli molempia aivolohkoja, loi uskottavuutta ja laajensi kohderyhmää. Toteutus oli äärimmäisen yhtenäinen kaikissa välineissä, muovikassiin asti. Pisteitä systemaattisesta ja tiukasta tavoitteiden asettamisesta", tuomaristo kertoo.

Kunniamaininta

Neste: Pre-order the Future

Kunniamaininta annettiin Nesteen kampanjalle erityisesti rohkeasta tavoitteiden asettamisesta.

Nesteen kampanjan toteuttivat TBWA\Helsinki ja Vizeum.

Vuoden paras yhteiskunnallinen kampanja

Syöpäsäätiö: Roosa nauha 2016

Roosa nauha -kampanjan toteutti Dynamo & Son.

Roosa nauha teki AdProfit-historiaa ottamalla voiton kolmannen kerran peräkkäin.

"Keräyksiä on paljon ja kilpailukenttä kova. Kampanja oli herättävä, koskettava ja hyvin rakennettu. Kansainvälistä tasoa. Tavoite oli asetettu korkealle ja se myös saavutettiin. Mike Monroe oli keulahahmoksi hyvä valinta."

Ammattilaissarjojen shortlistan valinnasta vastasi kolme esituomaristoa. Lopullisen ratkaisun teki ylituomaristo, johon kuuluivat Markkinointi&Mainonnan Kati Haapakoski, Tokmannin Tomi Hakanpää, ToinenPHD :n Jani Halme, Aalto-yliopiston Lasse Mitronen, Avauksen Tom Nickels ja TBWA\Helsingin Sami Tikkanen. Ylituomariston puheenjohtaja on Mainostajien Liiton hallituksen jäsen, Valio n johtaja Elli Siltala.

Kilpailutöitä arvioitaessa huomioidaan kampanja osana laajempaa liiketoiminnallista kokonaisuutta ja strategiaa.

AdProfitin järjestää Mainostajien Liitto yhteistyökumppaneinaan Aalto-yliopisto, Alma, Finnkino ja Markkinointi&Mainonta.