Toimistot

Ville Perttula 23.4. 10:46

Juuso Enalan uusi toimisto on Hansdotter – tekeillä myös viestintätoimisto

Outi Järvinen
Juuso Enala nimitettiin Zeeland Familyn luovaksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi vuosi sitten. Hän aloitti maaliskuun alussa uudet työt Privanet Groupin palveluksessa.

Toimistossa on osakkaina entisiä Zeeland Familyn työntekijöitä.

Suomen mainostoimistokenttä sai tänään maanantaina uuden tulokkaan, sillä mainostoimisto Hansdotter avasi ovensa Turussa.

Hansdotterin perustajaosakkaita ovat Juuso Enala ja sijoituspalveluyritys Privanet Group, jonka brändi- ja markkinointijohtajana Enala aloitti maaliskuussa. Privanet Group omistaa Hansdotterista kolmasosan.

Toimiston osakkaiksi tulevat Zeeland Familyssä työskennelleet Kristiina Kavén (controller ja talous), Ulla Jämä (asiakkuusjohto), Riina Pyöttiö (asiakkuusjohto), Tero Ylitalo (luovuus ja digikanavat).

Enala ei pysynyt kauaa toimistomaailman ulkopuolella, sillä hän jätti mainostoimisto Zeeland Familyn alkuvuodesta. Enala ei jätä pestiään Privanetissä.

Uuden toimiston perustamista Enala perustelee lyhyesti.

”Se on toimiala, jonka minä osaan.”

Enala ei ole ensimmäistä kertaa perustamispuuhissa, sillä on ollut mukana mainostoimisto Enala/Hyysalossa ja Zeelandissa.

Enala on perustamassa myös viestintätoimistoa, joka keskittyy kasvuyritysten sijoittajaviestintään. Kyseessä on Hansdotterin tytäryhtiö.

”Se on seuraava vaihe. Sijoittajaviestintä on korporaatiolähtöistä. Kasvuyritysten sijoittajatarinoita kerrotaan vähemmän. Toimisto on tällä hetkellä kehittelyvaiheilla. Viestintätoimistolla voi olla synergiaetuja kasvuyrityksille rahoitusta järjestelevän Privanetin kanssa.”

Hansdotter keskittyy brändinrakennukseen ja markkinointiviestinnän suunnitteluun.

”Hansdotter on humaani ja suunnittelijavetoinen. Toivomme, että kysyntää tulisi sen verran, että saisimme tehdä kunnianhimoisia projekteja”, Enala kertoo.

Toimiston palveluihin kuuluu muun muassa kampanjoiden ja sisällön suunnittelua.

”Kanavat ja kohderyhmät muuttuvat. Sisällöntuotannon pitää olla aina terävää ja kirkasta, se asia ei muutu miksikään. Siihen me keskitymme.”

Hansdotterin logo

 

Toimiston leivissä on aloittanut tänään kuusi työntekijää. Enala kertoo, että toukokuussa toimisto on jo 15–20 työtekijän kokoinen. Toimiston on tarkoitus käyttää myös freelancereita projekteissa.

Asiakaskunnaksi toimisto tavoittelee yrityksiä, jotka ovat ”rohkeita, kunnianhimoisia ja kasvuhakuisia organisaatioita, jotka uskovat, että maailmaa voi ja kannattaa muuttaa”. Toimistolla ei ole tällä hetkellä asiakkaita. Privanet ei ole toistaiseksi Hansdotterin asiakas.

”Meillä on luja usko, että ensimmäisenä kokonaisena vuotena teemme 1,5–2 miljoonaa myyntikatetta. Olemme tyytyväisiä, jos teemme kuukaudessa noin 160–170 000 euroa myyntikatetta.”

Zeeland Familyn Turun-toimiston 20 työntekijästä 11 on irtisanoutunut alkuvuoden aikana.

Osakkaiden lisäksi Zeeland Familystä irtisanoutuneita työntekijöitä saatetaan palkata toimistoon, Enala kertoo.

”Kyllä mä luulen, että sieltä muutama hyvä ihminen hakee toimistoon töihin. Muutama tyyppi on osoittanut kiinnostustaan, mutta yhtäkään työsopimusta ei olla vielä allekirjoitettu. Oletan, että näitä ihmisiä palkataan.”

Onko Zeeland Familyn asiakkaita tarkoitus hamuta Hansdotterille?

”No, me emme niitä hamua. Totta kai asiakkaat ovat tervetulleita.”

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

16.10.2018 10:56

Naiset Pörssiklubiin? EVVK

Pörssimaailma kaipaa imagonsa kohennusta tasa-arvoisempaan suuntaan. Karhunpalvelus asialle tehdään, jos keskustelu juuttuu pelkästään Pörssiklubin jäsenyyden ympärille.