12.4.2002 08:36 päivitetty 4.2.2016 11:36

JWT skarppaa Pohjolassa

J. Walter Thompson -ketju nosti omistuksensa Suomen JWT:stä yli 50 prosenttiin. JWT on samalla sopinut yhteistyöstä ruotsalaistoimisto Thörn & Täckenströmin kanssa.

J. Waltern Thompson Worldwide on lisännyt omistustaan Suomen JWT:stä 21:stä 52,4 prosenttiin. Osakkuuksiaan myivät eläkkeelle jääneet ex-toimitusjohtaja Curt Ringwall ja ex-talousjohtaja Raija Hongisto sekä talossa jatkava Thomas Forström.

J. Walter Thompsonin suomalaisomistajia ovat nyt 20 prosentin osakkuudella yhtiön hallituksen puheenjohtajana jatkava Poppe Taucher sekä kahdeksan prosentin osakkuuksin sitoutetut toimitusjohtaja Jarmo Seppälä (kuvassa vas.), varatoimitusjohtaja Jean Gallen (kuvassa oik.)ja johtaja Kimmo Vertio. Yhteyspäällikkö Kai Björsen omistaa 3,6 prosenttia osakkeista.

Pohjoinen rintama

JWT Finlandin toimitusjohtaja Jarmo Seppälä kertoo, että järjestelyjen taustalla on osin sukupolvenvaihdos, osin valmistautuminen tiiviimpään pohjoismaiseen ketjuyhteistyöhön.

— Osakkuusjärjestelyt ajetaan kaikkiin Skandinavian toimistoihimme. JWT Nordic rakennetaan läheiseen ja kiinteään rintamaan.

JWT:n pohjoismainen yhteistyö onkin ollut rapakunnossa sen jälkeen, kun Tukholman J. Walter Thompson ajettiin alas. Seppälä kehuu, että tukholmalaisen, luovaksi tunnustetun Thörn & Täckenströmin kanssa syntyneen yhteistyösopimuksen myötä tilanne on toinen.

— Meillä on nyt kaikissa Pohjoismaissa sekä Baltian alueella toimistot, joiden yhteistyöllä kykenemme palvelemaan tehokkaammin niin paikallisia kuin pan-nordic-asiakkaitamme.

JWT Nordicin piirissä ovat uuden tukholmalaiskumppanin ja Suomen toimiston lisäksi Malmössä toimiva Broberg & co sekä Oslon ja Malmön JWT-toimistot. Baltian ja Moskovan linkkinä ketjulla on Silicons-toimistorypäs.

Hajautettua osaamista

JWT-toimistot muodostavat jatkossa sekatiimejä hyödyntääkseen verkostoon kuuluvien yksiköiden erikoisosaamista.

— Me olemme Suomessa erikoistuneet jakelutie- ja suoramarkkinointiin sekä uusmediaan ja mobiiliteknologiaan liittyvään osaamiseen. Thörn & Täckenströmin vahvuus taas on luovassa suunnittelussa ja Kööpenhaminan JWT on jo aikoja suunnitellut kansainvälisten asiakkaidemme tv-spotit.

Seppälä pitää koko Itämeren alueen kattavaa yhteistyötä elintärkeänä kilpailuetuna.

— JWT Nordic kykenee tarjoamaan jatkossa todellisia integroituja markkinointiviestintäpalveluita. Tämä on tärkeää, sillä markkinointiviestintäkentän pirstaloituessa asiakkaat ulkoistavat markkinointiaan entistä enemmän konsultoivalle mainostoimistolle. JWT tarjoaakin jatkossa markkinoinnin koko skaalan kattavia ”avaimet käteen” -palveluita.

Takana hyvä vuosi

J. Walter Thompson Finlandin myyntikate oli viime vuonna 4,4 miljoonaa euroa. Kate kasvoi edellisvuodesta noin 15 prosenttia. Alan yleinen kasvu oli vain noin prosentin luokkaa.

Jarmo Seppälä sanoo JWT:n kiiruhtavan yhä, ehkä hitaammin mutta varmemmin.

— JWT on maailman seitsemänneksi suurin mainostoimistoketju. Me olemme Suomessa siellä viidentoista joukossa, eli haastetta toki riittää.

Kaappo Karvala