K-Rauta lanseerasi syyskuun alussa eturivin suomalaisten suunnittelijoiden tapettimalliston Cello-tuotemerkkinsä alle. Kreetta Järvenpää, Kaisa Kartela ja Heidi Valkola ovat suunnitelleet yhteensä kuusi tapettia, jotka ovat saatavilla vain K-Raudasta.

Uuden malliston lanseerausta varten markkinointiviestintätoimisto Kurio suunnitteli K-raudalle 360-kampanjan, joka kannustaa suomalaisia miettimään kodin ja muiden tilojen valkoisia pintoja uudella tavalla.

Yhtenä toteutuksena Escape Room Helsingin kanssa rakennettiin pakohuonepeli, jossa tapettien tarina ja kuosit heräävät eloon, kun pelaajat ryhtyvät selvittämään kadonneen tapettitaiteilijan mysteeriä.

K-Raudan markkinoinnista ja viestinnästä vastaava johtaja Jonna Nummela kertoo, että peliä voi pelata pitkälle yli syksyn.

”Kadonneen tapettitaiteilijan arvoitusta voi ratkoa Jälkeä jättämättä -pelissä Escape Room Helsingissä. Peli on pelattavissa helmikuun 2021 loppuun asti”, Nummela kertoo M&M:lle.

Pakohuonepelin rakentaminen osaksi markkinointikampanjaa ei ole kaikkein tyypillisin ratkaisu. Kurion luova johtaja Jari Lähdevuori kertoo, että idean ytimessä oli halu tuoda tapetit koettaviksi.

”Showroom olisi ollut selkein vaihtoehto. Ja varmasti hyvä sellainen, koska tapetit ovat upeita. Halusimme kuitenkin tehdä jotain tavanomaisesta poikkeavaa ja syntyi idea pakohuoneesta. Näiden kahden asian yhdistäminen tuntui heti klikkaavan oikealla tavalla”, Lähdevuori kertoo.

Yhteys mainostajaan on luonnollinen, sillä huone rakennettiin K-Raudan tarvikkein. Koko kampanjassa on Lähdevuoren mukaan vahva kannustus rohkaistumiseen.

”Pakohuoneet jos mitkä vaativat myös rohkaistumista, kuumottavine tilanteineen ja tikittävine kelloineen”, Lähdevuori toteaa.

Pintamateriaalit ovat alue, jonka ihmiset haluavat Jonna Nummelan mukaan usein nähdä ennen valintaa. Lanseeratun malliston tapetit valmistetaan tilauksesta.

”Sen takia halusimme tarjota ihmisille kiinnostavan ja uudenlaisen tavan tutustua mallistoon. . Pakohuoneesta ulospääsy vaatii myös hieman rohkeutta ja kekseliäisyyttä. Kokemus jää taatusti mieleen”, Nummela lupaa.

Värikkyys syntyy rohkeudesta

Kampanjan tavoitteena on paitsi tuoda esiin K-Raudan sisustamisen ja pintamateriaalien valikoimaa, myös rohkaista asiakkaita oman kädenjälkensä jättämiseen K-Raudan brändilupauksen mukaisesti sekä vahvistaa K-Raudan asemaa kiinnostavana vaihtoehtona sisustamisen tuotteissa.

”Samalla halusimme nostaa valokeilaan kotimaista suunnittelua ja suomalaista työtä. Tämä on ensimmäinen kerta, kun teemme Cello-tuotemerkin alle kokonaan Suomessa suunnitellun malliston, jolla on Suomalaisen Työn Liiton Design from Finland -merkki”, Jonna Nummela kertoo.

Monelle itsetekeminen ja kodin kunnostaminen on tapa ilmaista itseään. Nousevana ilmiönä K-raudan tiimi tunnisti myös, että vaaleus on väistymässä värien tieltä, mutta värien käyttäminen vaatii vielä hiukan rohkeutta.

”Tämä asiakasymmärrys on ollut pohjalla myös uuden malliston ja siitä kertovan kampanjan suunnittelussa”, Nummela kertoo.

Uudessa mallistossa on valikoimaa runsaista kukkakuoseista yksinkertaisiin graafisiin kuoseihin ja hellyttäviin lastentapetteihin. Kaikki suunnittelijat ovat luoneet K-Raudalle kaksi tapettikuosia.

”Suomalaisten kodit ovat aika vaaleita. Rohkaisisin ihmisiä ajattelemaan pieniä tiloja myös värillisten seinien tai tapettien kanssa. Ehkä pelätään ajatusta siitä, että mitä sitten kun myyn tämän asunnon. Mutta toisaalta se tärkein asiahan on siinä, että ihmiset asuvat siinä kodissaan nyt”, pohtii Fritillaria- ja Whispering-kuvatapetit tehnyt suunnittelija Kreetta Järvenpää.

Suunnittelijat saivat vapaat kädet kuvatapetteja tehdessään, ja siksi mallistosta löytyy erityisen rohkeita ja sykähdyttäviä kuoseja. K-raudan slogan on “Jätä jälkesi”. Lanseeraus suunniteltiin tämä mielessä.

“Tapetin laittaminen on kuin kampaajalla käynti. Usein päätyy tuttuun ja turvalliseen, vaikka välillä tekisi oikeasti mieli repäistä rohkealla mallilla”, kuvaa Kurion strategiajohtaja Elli Tuominen.

“Tätä rohkeutta me halusimme kampanjalla juhlistaa ja uusi mallisto on kuin siihen tehty vaikuttavine kuoseineen. Kaikki kampanjan elementit toteuttavatkin kampanjan slogania ’Repäise. Laita tapetti.’”

Jari Lähdevuori kertoo, että lanseerauksessa tärkeää oli päästä ihmisten iholle ja olla kiinni tässä päivässä sekä rakentaa mielikuvaa edelläkäyvästä, suomalaisesta sisustusosaajasta.

”Meille koko asiakkuus on ollut kaikella tavoin parasta yhdessä tekemistä. K-Raudan puolelta on pöydän ääressä ollut laaja, intohimoinen ja osaava tiimi. Hihat on kääritty kimpassa, täydellä luotolla toiseen osapuoleen. Toteutukset toivon mukaan puhuvat puolestaan.”

Monikanavainen kampanja näkyy alun kokemuksellisten elementtien jälkeen. muun muassa televisiossa, radiossa, printissä sekä digitaalisissa kanavissa. Kampanja kestää marraskuuhun saakka.