Kauppa

Maarit Alkula 12.3. 13:55 päivitetty 12.3. 14:11

K-ryhmä julkaisi palvelun, joka kertoo asiakkaalle ostosten kotimaisuustason

K-ryhmä
K-ostokset-palvelu kertoo kuluttajalle, mitä hän on K-ruokakaupoista ostanut ja mikä on ostosten kotimaisuusaste verrattuna muihin samankaltaisiin asiakkaisiin.

Plussa-kortille rekisteröidyistä ostoksista kerätyn datan perusteella kuluttaja voi tarkastella tekemiään ostoksia ja verrata anonyymisti niiden kotimaisuustasoa verrokkiryhmäänsä.

Tänään julkistettu K-Ostokset-palvelu näyttää K-ryhmän asiakkaille kaikki heidän K-ruokakaupoista tekemänsä ostokset ja tarjoaa tietoa niiden vaikutuksista. Ensimmäisessä vaiheessa palvelu kertoo asiakkaan ostosten kotimaisuustason ja auttaa lisäämään kotimaisten tuotteiden määrää ostoskorissa. Tulevaisuudessa palvelussa tarjotaan asiakkaille myös esimerkiksi vastuullisuuteen ja hyvinvointiin liittyviä mittareita.

K-Ostokset-palvelu perustuu Plussa-kortille rekisteröidyistä ostoksista kerättyyn dataan. Sen avulla voi tarkastella tekemiään ostoksia tuoteryhmittäin ja myös yksittäisten tuotteiden tarkkuudella. Palvelun kautta kuluttaja näkee myös, kuinka suuren kokonaisrahasumman on mihinkin tuotteeseen ja tuoteryhmään käyttänyt.

Lisäksi palvelu kertoo, kuinka paljon asiakkaan ostoskorissa on kotimaisia tuotteita verrattuna muihin samankaltaisiin asiakkaisiin omalla asuinalueella. Anonyymissä vertailussa kotimaisuustasoa kuvataan viisiportaisella asteikolla, jolla voi edetä myös puolikkaita askelmia.

Kotimaisuustason esiin nostamisen taustalla on tieto siitä, että 78 prosenttia suomalaisista pitää kotimaisen ruoan syömistä tärkeänä ja kotimaisuus on asiakkaille ruokaostoksilla tärkeä valintakriteeri.

”Haluamme auttaa asiakkaitamme tekemään omien arvojensa mukaisia valintoja. K-Ostosten avulla asiakkaamme voivat lähteä tavoittelemaan seuraavaa tasoa ostostensa kotimaisuudessa. Toivomme, että palvelu innostaa asiakkaitamme valitsemaan yhä enemmän suomalaisia tuotteita”, kertoo K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli.

Henkilökohtaisten ostosten kotimaisuustason kehitystä voi seurata, ja palvelu myös laskee asiakkaalle realistisen tavoitteen ostosten kotimaisuustason nostamiseen.

Tekoälyn avulla palvelu suosittelee tuotteita, joihin vaihtamalla kuluttaja voi kohentaa ostostensa kotimaisuustasoa. Esimerkiksi italialaista mozzarellaa usein ostavalle kuluttajalle palvelu suosittelee suomalaista mozzarellaa. Suositusta klikkaamalla asiakas voi edetä verkkoruokakauppaan lisäämään tuotteen ostoskoriinsa. Tekoälyn tekemät suositukset perustuvat asiakkaan ostohistoriaan.

”K-Ostokset on vastaus asiakkaidemme toiveisiin. Asiakkaamme haluavat käyttöönsä datapohjaisia palveluita, joissa hyödynnetään asiakastietoa. Erityisesti asiakkaamme haluavat ymmärtää paremmin ostostensa vaikutuksia. Kotimaisuustaso on yksi näkökulma tähän”, sanoo K-ryhmän asiakastiedosta ja analytiikasta vastaava johtaja Minna Vakkilainen.

Nyt julkaistu K-Ostokset on palvelun ensimmäinen versio. Palvelua kehitetään asiakaslähtöisesti, ja datapohjaisille palveluille tyypilliseen tapaan myös siinä hyödynnettävä tieto kehittyy jatkuvasti.

Juttua korjattu klo 14:11. Vaidettu kotimaisuusaste-sana kotimaisuustasoksi. Tasolla K-ryhmä viittaa siihen, että kotimaisuutta verrataan muihin samankaltaisiin asiakkaisiin.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö