Tiedostava kuluttaminen nousi jo viime syksynä K:n Ruokailmiöt 2019 -tutkimuksessa suurimmaksi suomalaisten ruokaostoksiin vaikuttavaksi ilmiöksi.

Trendi ei osoita hiippumisen merkkejä, toteaa K-ryhmän päivittäistavaratoimialan asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar.

”Tämän ilmiön suosiolle ei näy loppua. Odotamme tiedostavan kuluttamisen olevan merkittävin tekijä ostopäätöksissä myös vuonna 2020”, Jungar kertoo tiedotteessa.

Ruokakaupassa tiedostava kuluttaminen näkyy Jungarin mukaan enenevissä määrin lähiruoan ja eettisen ruoan suosimisena sekä ympäristöystävällisinä valintoina.

”Lisäksi uskomme ilmastotietoisuuden alkavan konkretisoitua vuonna 2020 teoiksi. Kuluttajat haluavat lisää tietoa ruokaostosten ilmastovaikutuksista ja tekevät valintoja ilmasto mielessä.”

”Esimerkiksi silakka on edullinen ja ilmastoystävällinen vaihtoehto, jonka suosion odotamme ensi vuonna kasvavan”, Jungar kertoo.

K-ryhmä nostaa myös yhdeksi tulevan vuoden ruokatrendiksi uudet kasvisruokavaihtoehdot, jotka syntyvät kasvisruokaboomin jatkumisen myötä.

Huomionarvoista, että erilaiset erityisruokavaliot, kuten gluteenittomuus ja maidottomuus saavat rinnalleen entistä kohdennetumpia täsmäruokavalioita.

”Gluteenittomuus, maidottomuus, sokerin vähentäminen tuotteissa ja herkuttelu ilman valkoista sokeria ovat vasta alkua räätälöityjen ruokavalioiden trendille.”

”Trendi näkyy omassa ostoskorissa erilaisina täsmävalintoina, joita tehdään oman hyvinvoinnin ehdoilla. Toisaalta yksinkertaisimmillaan se voi tarkoittaa ruoassa pääraaka-aineen vaihtamista useammin kasviksiin tai kalaan”, Jungar arvioi.

Kymmenen ruokatrendiä vuodelle 2020

1. Arvostus alkuperää kohtaan lisääntyy

2. Ilmastotietoisuus näkyy tekoina

3. Helpommin lajiteltavia ja vähemmän muovia sisältäviä pakkauksia

4. Uusia kasvisruokavaihtoehtoja

5. Terveellisyys ja hyvinvointi yhdistyvät tiiviimmin nopeaan ja helppoon ruokailuun

6. Entistä pidemmälle räätälöidyt ruokavaliot

7. Rohkeutta makuihin: etniset tuotteet lisääntyvät ostoskoreissa

8. Lajikehifistely nousee: perinteisistä kasviksista valitaan jalostettuja erikoislajikkeita

9. Luomu arkipäiväistyy

10. Uudenlaiset hittituotteet suunnitellaan yhä useammin asiakkaiden kanssa