K-ryhmä tuo asiakkaidensa käyttöön mittarin, joka kertoo ruokaostosten hiilijalanjäljen. Mittarin avulla Plussa-asiakkaat voivat seurata ostostensa ilmastovaikutuksia ja tehdä ilmaston kannalta kestävämpiä kulutusvalintoja. Osaksi K-Ostokset -palvelua tuleva hiilijalanjälkimittari rakennetaan yhdessä Luonnonvarakeskuksen (Luke) kanssa.

K-ryhmän tutkimusten mukaan myös asiakkaat kaipaavat tukea ilmastoystävällisten valintojen tekemiseen ruokakaupassa.

"Ruokaostosten hiilijalanjälkimittari on meiltä paljon toivottu palvelu. Haluamme auttaa asiakkaitamme tekemään arvojensa mukaisia ja vastuullisia valintoja. Jo tällä hetkellä K-Ostokset tarjoaa mahdollisuuden ostosten kotimaisuustason tarkkailuun ja antaa vinkkejä kotimaisten tuotteiden valitsemiseen, kiteyttää K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli tiedotteessa.

Mittarissa 40 suosituinta tuoteryhmää

Hiilijalanjälkimittari perustuu Luken tuottamiin ilmastovaikutusarvioihin. Mittari arvioi hiilijalanjäljen 40 K-ruokakauppojen suosituimmalle tuoteryhmälle kuten maidolle, leivälle, naudanlihalle ja juureksille. Ilmastovaikutusarviot perustuvat aiempiin tutkimuksiin sekä muuhun tieteelliseen aineistoon kuten uusimpaan tieteelliseen kirjallisuuteen ja tietopankkeihin.

"Mittari ei kerro jokaisen yksittäisen tuotteen hiilijalanjälkeä, mutta tuoteryhmätasoisesta tiedosta on apua ihmisille, jotka haluavat tehdä ilmaston kannalta vastuullisia valintoja. Monet yritykset arvioivat tuotteidensa ilmastovaikutuksia, mutta vielä emme ole tilanteessa, jossa luotettavaa tuote- ja brändikohtaista tietoa olisi kattavasti ja vertailtavasti saatavilla kaikista mahdollisista tuotteista", taustoittaa erikoistutkija Merja Saarinen Luonnonvarakeskuksesta.

Ensimmäinen versio loppuvuonna

Ensimmäinen versio hiilijalanjälkimittarista julkaistaan asiakkaiden käyttöön K-Ostokset-palvelussa vielä loppuvuoden aikana. Tämän jälkeen mittaria täydennetään, ja sitä kehitetään jatkuvasti käytettävissä olevan tiedon tarkentumisen myötä esimerkiksi kotimaisten tuotteiden ilmastovaikutusten osalta.

"Olemme saaneet paljon kiitosta siitä, että K-Ostokset tarjoaa asiakkaillemme selkeän työkalun ostostensa seuraamiseen sekä niiden vaikutusten arvioimiseen. Jo pelkästään tiedot ostoksista paljastavat paljon siitä, mikä vaikutus kulutustottumuksilla on omaan hyvinvointiin tai vaikkapa ilmastoon, sanoo K-ryhmän asiakastiedosta vastaava johtaja Minna Vakkilainen.

K-ryhmä on sitoutunut kansainvälisten ilmastokokousten tavoitteisiin ja asettanut kunnianhimoiset päästötavoitteet sekä omalle toiminnalleen että toimitusketjulleen. Keskon hankkima sähkö K-kauppoihin ja muihin Keskon kiinteistöihin Suomessa on sataprosenttisesti uusiutuvaa. Päästöjä vähennetään aktiivisesti muun muassa kauppojen energiankäytön ja logistiikan optimoinnilla. Kesko on myös maailman vastuullisin kaupan alan yritys Global 100 -listalla.