Pikaruoka

Aleksi Ylä-Anttila 26.2. 13:28

Käänsikö KFC kanakadon voitokseen? Kieli poskessa tehty markkinointitempaus kerää kehuja

Terence Ong
Kentucky Fried Chicken joutui sulkemaan ravintoloidensa ovet Isossa-Britanniassa kananlihan toimitusvaikeuksien takia. Kuvituskuva.

Pikaruokaketju Kentucky Fried Chicken joutui viime viikolla nolon tilanteen eteen. Ketju on kuitenkin tehnyt parhaansa kääntääkseen vastoinkäymisen voitokseen.

KFC:n ongelmat kärjistyivät viime viikolla, kun kuljetusyhtiö DHL ei onnistunut toimittamaan ravintoloihin riittävästi kananlihaa. Tämän seurauksena KFC joutui sulkemaan yli puolet sen 900 ravintolasta Isossa-Britanniassa. Asiasta kertoo muun muassa Marketing Week.

Pikaruokaketju suhtautui tilanteeseen välittömästi kieli poskessa. Ketju julkaisi Twitterissä kaksi tilannepäivitystä, jotka alkoivat kuuluisilla "Miksi kana ylitti tien?" -vitseillä.

Tuoreempi markkinointitempaus on niin ikään humoristinen ja samalla anteeksipyyntö pikaruoan ystäville Isossa-Britanniassa.

Ketju on ostanut useasta lehdestä koko sivun ilmoituksen, jossa on kuvattuna tyhjä kanakori, jossa ketjun nimikirjaimet on käännetty leikkisästi muotoon FCK. Ilmoitus on julkaistu muun muassa The Sun- ja Metro-lehdessä.

Kuvan yhteydessä lukee teksti: "Kanaravintola ilman kanaa. Se ei ole ideaalitilanne. Iso anteeksipyyntö asiakkaillemme ja varsinkin heille, jotka matkustivat koko matkan ravintolaan vain nähdäkseen, että olemme suljettuna".

Samaan hengenvetoon ketju kiitti työntekijöitään "väsymättömästä työstä tilanteen korjaamiseksi".

Tapauksella on ollut suoria vaikutuksia KFC:n brändille. YouGov BrandIndex-mittauksen mukaan brändin Buzz-rankingluku, joka mittaa brändistä sanottuja positiivisia ja negatiivisia asioita, oli pudonnut 19.2.-20.2. välisenä aikana -0.9:stä lukemaan -20,1.

Pidemmän aikavälin kannalta olennaisiin seikkoihin, kuten asiakkaiden harkintaan ja ostoaikomuksiin kohu ei Marketing Weekin mukaan ole toistaiseksi vaikuttanut.

Humoristinen mainos on otettu sosiaalisessa mediassa hyvin vastaan. Vaikuttaakin siltä, että ihmiset ovat antaneet arvoa KFC:n markkinointiviestintästrategialle kohun keskellä.