Oamk jatkaa vuonna 2017 lanseeraamaansa #luotaitseesi -teemaa, jonka tarkoituksena on rohkaista nuorta olemaan oma itsensä ja tekemään itselleen sopivia valintoja elämässään.

Jääkiekon SM-liigassa Espoon Bluesin joukkueessa pelannut, aktiiviuransa jo lopettanut jääkiekkoilija Janne Puhakka teki rohkean teon, kun hän kertoi olevansa homoseksuaali.

”Päätin jakaa mun tarinan, jotta maailma vois olla kaikille yhdenvertainen tulevaisuudessa. Luotaitseesi ja tiedä, että olet arvokas sellaisena kuin oot”, kertoo Puhakka Oamkin mainosvideossa.

Puhakasta tuli historian ensimmäinen miesten SM-liigassa pelannut pelaaja, joka rohkeni kertoa homoseksuaalisuudestaan julkisuudessa.

Kampanjan toisen keulakuvan, Karoliina Korhosen, alun perin kavereilleen tekemästä Finnish Nightmare -sarjakuvasta on kasvanut kansainvälinen ilmiö. Myös Korhosen tarina kertoo itseensä luottamisen merkityksestä, sillä hän on painottanut haastatteluissa, ettei omaa osaamista saa vähätellä ja häpeillä.

Medianomiksi Oamkista valmistunut Korhonen valittiin viime vuonna Oamkin vuoden alumniksi.

Uskoa nuorille

Vuonna 2017 lanseeratun ensimmäisen #luotaitseesi -teemaan nojaavan kampanjan taustalla oli Taloustutkimuksen kautta saatu tutkittu havainto, jonka mukaan tutkittua tietoa, jonka mukaan Oamk ei erotu imagoltaan tai viestinnässään muista korkeakouluista sekä se, että koulun loputtua nuoret eivät usko ja luota omiin kykyihinsä.

Kampanja lanseerattiin Studia-messuilla vuonna 2017, ja ensimmäinen oman tarinansa kertoja oli siikajokinen romukauppias Markus Kuotesaho, joka on joutunut kulkemaan pitkän tien tullakseen sinuiksi itsensä kanssa.

Oulun ammattikorkeakoulun viestintäjohtaja Anne-Maria Haapala kertoo, että Kortesahon rohkea ulostulo synnytti melkoisen reaktion ja sai paljon huomiota.

Kampanja toi myös tuloksia. Kortesahon tekemä tanssituntivideo tavoitti 65 000 katsojaa, kun aiempia videoita oli katsottu muutamia tuhansia kertoja. Tavoittavuus kasvoi 65 prosenttia ja Instagramissa Oamkin videoiden näyttökertojen määrä kasvoi 50 prosenttia.

”Olemme huomanneet, että kampanjan sanoma ei ole vanhentunut, vaan se on jatkuvasti ajankohtainen. Kampanja on näkynyt tänä keväänä sosiaalisen median eri kanavissa, lehdissä ja tapahtumissa sekä paikallisesti Oulussa bussimainontana”, Haapala kertoo M&M:lle.

Korkeakoulujen yhteishaku on parhaillaan menossa. Oamkiin on ensimmäisten hakupäivien aikana tullut selvästi enemmän hakemuksia kuin viime vuonna. Yhteishaku päättyy 1.4.

Kampanjan tärkein tavoite on Anne-Maria Haapalan mukaan viestiä siitä, että Oamkissa opiskellaan ympäristössä, joka pyrkii kaikessa yhdenvertaisuuteen.

”Ajattelemme, että korkeakouluyhteisön pitää kantaa vastuunsa siitä, että kaikki voivat opiskella ja työskennellä yhdenvertaisessa yhteisössä. Kannustamme nuoria luottamaan omiin kykyihinsä ja siihen, että he rohkeasti pyrkisivät tekemään itsensä näköisiä valintoja”, Haapala kertoo.