Nyt on loistava aika olla pienyrittäjä! Tätä mieltä on New Yorkin Manhattanilla hyperlokaaliin markkinointiin keskittynyttä yritystään vuoden pyörittänyt Amy Laine .

Hyperlaine -mikroyritys tarjoaa pienyrittäjille palveluita markkinoinnin ideointiin, strategian luomiseen ja toteutuksiin hyperlokaalilla tasolla. New Yorkissa se tarkoittaa kahdeksaa korttelia. "New Yorkissa ihmiset kävelevät paljon. Kahdeksan korttelia on heidän lähialueensa. Asun talossa, jossa on tuhat asuntoa. Se on kuin pieni kylä! Taloissa voi olla intranettejä, joissa ihmiset keskustelevat lähialueen palveluista. Tällaisia markkinointikanavia mainostoimistot eivät edes ajattele."

Tuon kahdeksan korttelin sisällä asuvien kanssa pienyrittäjän pitäisi ystävystyä, jotta sana lähtisi leviämään. Asiakkaan tunteminen on hyperlokaaliuden kulmakivi. "Tiedän, mitä alueella on tulossa, mitä menossa ja keitä alueella asuu. Tuon siis analyyttistä yleisön ymmärtämistä pienyrittäjille."

Laine käyttää hyväkseen tietoa, jota hallituksella on väestöstä verkossa. Myös New York Timesilla on korttelitietokanta alueiden demografiasta. Työssään Laine yhdistää näitä tietoja yli 15 vuoden kokemukseen mediayhtiöiden, kuten Hachetten ja Nymag.comin palveluksessa.

Kuuntele somessa

Laine suosittelee yrittäjille älypuhelimen hankkimista ja sosiaalisen median käyttöä. Some on pullollaan työkaluja markkinointiin ja brändinrakennukseen, eivätkä ne vaadi valtavia investointeja. "Yrityksen ei tarvitse olla jokaisessa sosiaalisen median kanavassa, mutta jokaista kanavaa on kuunneltava. Esimerkiksi Postling.com kerää päivittäin raportin, joka kertoo, mitä sinusta on sanottu eri kanavissa. Näin on helpompi reagoida nopeasti, jos esimerkiksi joku asiakas on ollut tyytymätön." Sosiaalisessa mediassa yritys voi myös näyttää kokoaan suuremmalta, mikä tuo uskottavuutta.

Markkinointi kahdeksan korttelin sisällä on järkeenkäypää New Yorkissa, mutta toimisiko se Helsingissä? "Lähestymiseni hyperlokaaliin markkinointiin ei tarkoita vain maantieteellistä aluetta. Kyse on yhteyksien ja ystävyyssuhteiden luomisesta. Ja olit sitten kivijalassa tai verkkokaupassa, olisi parasta tuntea yleisönsä. Enää ei ole kyse siitä, kuka naapurissasi asuu, vaan kuka on verkossa."