Mainonta

Laura Kukkonen 10.7. 14:06

"Kaikilla on niitä" – naisten ihokarvat pääsivät vihdoin mainoksiin

Ashley Armitage / Billien mainoskuva

Yhdysvaltalainen Billie myy naisille tuotteita ihokarvanpoistoon. Erikoista yrityksessä on se, että sen mainonnassa todella näkyy karvoja.

Naisten ihokarvavallankumous on tehnyt pitkään tuloaan ja Madonnankin kainalokarvat nähtiin jo vuosia sitten.

Viime kesänä Helsingin Sanomat kertoi karvojen ajelemisen lopettaneista Moona Nevalaisesta ja Anne Rönköstä. Tanssinopettajat olivat olleet ajelematta karvojaan puolitoista vuotta ja halusivat levittää sanaa, että kaikki saavat valita itse oman karvatilanteensa.

Viestiä on kuitenkin vaikea saada perille. Yle kertoi keväällä tubettaja Maiju Voutilaisesta, jonka kainalokarvat aiheuttivat somemyrskyn.

Karvat aiheuttavat tunteita eikä niitä ole juuri nähty karvanpoistolaitteita naisille kaupittelevien tuotteidenkaan mainonnassa. Karvat ovat olleet samanlainen tabu kuin kuukautisveri sidemainoksissa. Libresse teki viime syksynä ensimmäisenä sen, mikä joskus on ollut mahdoton ajatus – näytti verta kuukautissidemainoksessaan.

Nyt ihokarvan poistoon tarkoitettuja höyliä ja muita hygieniatuotteita myyvä Billie markkinoi olevansa ensimmäinen höyläbrändi, joka näyttää ihan oikeita karvoja naisten iholla.

Billien kampanjaa varten on tehty valokuvaaja Ashley Armitagen ohjaama kampanjavideo, joka muistuttaa, että "kaikilla on niitä – karvoja". Mainosvideolla kuullaan trendikkään artistin Princess Nokian Tomboy-kappale ja siinä esiintyy naisia luonnollisine kainalo-, sääri- ja vatsakarvoineen. Armitage on kuvannut myös kampanjakuvat, jotka It's Nice That -sivusto esittelee.

"On niin mahtavaa olla osa kampanjaa, joka rikkoo kauneusstandardeja ja tabuja näyttämällä oikeita naisia heidän oikeiden karvojensa kanssa", Armitage kertoo sivustolla.

Billie on avannut kampanjakuvat kaikkien saataville luomaansa kuvapankkiin, jotta ihmiset voisivat jakaa kuvia vapaasti internetissä ja levittää naisten ihokarvojen ilosanomaa.

Vaikka Billie kauppaa höyliä, se muistuttaa useaan otteeseen myös verkkosivuillaan, ettei karvoja tarvitse poistaa, ellei sitä itse halua tehdä. Kyseessä on oma valinta ja karvat ovat täysin luonnollinen osa myös naisen vartaloa.

Lisäksi höyläbrändi nostaa keskusteluun Pink Tax -ilmiön, eli sen että naiset joutuvat maksamaan enemmän käytännössä samoista tuotteista, joita miehille myydään halvemmalla. Näitä ovat olleet esimerkiksi karvanpoistoon tarkoitetut tuotteet.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Yrityskaupat

22.11.2018 08:30

Orkla ostaa Kotipizzan

Norjalaisen monialayhtiö Orklan ostotarjous on 23 euroa osakkeelta.