Microsoft järjesteli rivinsä kesän aikana uudelleen ja kokosi aiemmin eri puolilla organisaatiota sijainneet kuluttajaliiketoimintansa yhteen.

- Muutos tehtiin heinäkuun aikana 22 maassa, joista Suomi on yksi. Yhdistämme pc:n, puhelimen ja netin, kertoo Microsoftin uutta Customer & Online International -yksikköä johtava Darren Huston.

COI-yksikköön on koottu muun muassa Windows Vista ja Windows Mobile -käyttöjärjestelmät, Windows Live -hakupalvelu sekä MSN-verkkopalvelu. COI vastaa myös Microsoftin nettimainontaan liittyvistä työkaluista. Sen sijaan Xbox pysyy edelleen erillisenä liiketoimintayksikkönä.

- Uusi organisaatio on paluuta juurille. Microsoft on aina ollut kuluttajayritys, vaikka viime aikoina olemmekin panostaneet paljon yritysasiakkaiden vakuuttamiseen, Huston muistuttaa.

Kumppanien kautta

Tie kuluttajien luo kulkee kuitenkin suurelta osin kumppanien kautta.

- Me olemme alustatoimittaja, horisontaalinen toimija, alleviivaa Huston.

Hän haluaa korostaa, ettei Microsoft kilpaile markkinoilla esimerkiksi mediayritysten kanssa.

- Meidän tarjontamme riippuu täysin kumppanin strategiasta. Esimerkiksi mediayhtiöille voimme tarjota käyttöjärjestelmien ja toimisto-ohjelmistojen lisäksi työkalut sekä verkkomainonnan hallintaan että tuottamiseen. Toisaalta jos kumppani haluaa, hän voi antaa aineistonsa meidän käyttöömme ja me lähetämme hänelle shekin, Huston selittää viitaten MSN:n toimintatapaan.

Digitaalit hallinnassa

Samanaikaisesti yritys kuitenkin avoimesti puhuu mainostulojensa rajusta lisäämisestä.

- Maailma on muuttumassa siihen suuntaan, että ohjelmistolaatikoiden sijaan rahat kertyvät joko tilausmaksuista tai mainonnasta. Kaikki tuotteemme sopeutetaan tähän, Huston sanoo, ja kertoo Microsoftin jo pilotoivan mainosrahoitteista Windowsia.

MSN.fi:n, Windows Liven tai esimerkiksi Massive-pelimainontaverkoston keräämät mainoseurot eivät Hustonin mukaan ole kuitenkaan pois suomalaiselta medialta - ainakaan välttämättä.

- Emme ota medialta ainakaan sen enempää kuin mitä markkinoiden muutos muutenkin vie. Maailma muuttuu ja kaikki joutuvat miettimään, miten kannattaa toimia. Me olemme tässä tilanteessa loistava kumppani, koska osaamme nollat ja ykköset, Huston mainostaa.

MSN.fi

Nettikävijätilastojen entinen ykkönen on viime vuosina jäänyt selvästi muiden vauhdista. Yhtenä syynä on, että aikaisemmin MSN.fi:n alla mitattiin myös MSN Hotmail ja MSN Messenger, mutta näiden erottaminen omiksi palveluikseen ei selitä koko MSN.fi:n laskua.

Viikko

Kävijät

Sijoitus saittimittarissa

38/2008

891610

8.

6/2008

818278

9.

6/2007

1471873

1.

6/2006

1519410

1.

6/2005

1349998

1.