Elina Piskonen, 37, aloittaa viestintätoimisto Kaiku Helsingin palvelumuotoilu johtajana 9.4. Hän työskenteli Kaiku Helsingissä viestintäkonsulttina vuoteen 2016 asti, kunnes lähti opiskelemaan palvelumuotoilua Laurea-ammattikorkeakouluun.

Piskosen kokemuksen mukaan palvelumuotoilu auttaa tekemään yritysviestinnästä aidosti asiakaskeskeistä. Käytännön esimerkkejä palvelumuotoilun soveltamisesta viestintään oli kuitenkin vaikea löytää.

Palvelumutoilun suosio heijastaa Piskosen mukaan nyt elettävää aikaa, jolle on tyypillistä, että eri tahot tuovat asioita aktiivisesti esille useissa kanavissa, mutta tietotulvan keskellä sanomaa voi olla vaikea saada perille jopa oman organisaation sisällä.

"Itsekkyyden aika on ohi – tarvitaan empatiaa, halua ymmärtää sidosryhmiä ja sitä, mikä heitä kiinnostaa. Palvelumuotoilu tarjoaa työkaluja, jotka soveltuvat mainosti vaikuttavan viestinnän suunnitteluun", Elina Piskonen arvioi.

Piskonen etsi opintojensa loppumetreillä keskustelufoorumia, jossa palvelumuotoilijat, viestijät ja markkinoijat voisivat vaihtaa ajatuksia. Etsintä ei tuottanut tulosta. Näin ollen Piskonen perusti oman yhteisön: Viestinnän + markkinoinnin palvelumuotoilijat -verkoston. Facebook-ryhmään on liittynyt tähän mennessä noin 2 300 jäsentä.

Kaiku Helsinki käyttänyt palvelumuotoiluun pohjaavasta viestinnästä nimitystä kiinnostavuusmuotoilu. Sekä palvelumuotoilussa että kiinnostavuusmutoilussa keskiössä on kohderyhmän motivaation ja hyödyn ymmärtäminen.

"Viestinnässä lipsahdetaan edelleen liian usein organisaatio- tai tuotelähtöisyyteen. Kiinnostavuusmuotoilussa ydinkysymys on, mitä kohderyhmät oikeasti viestinnältä haluavat – mikä heidän näkökulmastaan on kiinnostavaa ja hyödyllistä", Kaiku Helsingin toimitusjohtaja Pete Saarnivaara kiteyttää tiedotteessa.

Vuonna 2012 perustettu Kaiku Helsinki on strateginen viestintätoimisto, joka työllistää 27 asiantuntijaa. Toimiston myyntikate oli viime vuonna yli 2,2 miljoonaa euroa.