Kaupallisten radioiden kattojärjestön RadioMedia n vuoden 2018 Kaiku-radiomainoskilpailun ehdokaslista on julkaistu. Kilpailuun osallistui yhteensä 140 radiomainosta, joista tuomaristo valitsi lopulliselle shortlistalle 26 mainosta kahdeksaan eri kategoriaan.

Eniten finaalipaikkoja kerännyt mainostaja on Lidl Suomi. Sen Korttikampanja on ehdolla kategorioissa Palvelut ja Teho. Lisäksi Lidlin Kesä on kreisi -kampanja on ehdolla kategoriassa Musa & jingle. Molemmat mainokset on suunnitellut mainostoimisto Folk Finland. Korttikampanjan mainoksen on tuottanut Miracle Sound ja Kesä on kreisi -mainoksen Directors Guild.

Kaksi finaalipaikkaa nappasi myös Verkkokauppa.com in ja Folkin yhteistyö. Vänkääjät-mainos on ehdolla Palvelut-kategoriassa ja Vänkääjät Raisio Edition Paikallinen-kategoriassa. Mainokset on tuottanut Miracle Sound.

Volkswagen Suomen mainos Volkswagen. Ajamista rakastaville on ehdolla kategorioissa Tuotteet ja Integroitu. Mainoksen on suunnitellut Nitro ja tuottanut Nitro Film.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) Apua lähisuhdeväkivaltaan -sarja on ehdolla sarjoissa Integroitu ja Paikallinen. Mainoksen on suunnitellut Hill+Knowlton Strategies ja tuottanut SLP Studio.

Kaikki finaaliin valitut työt ovat listattuina ja kuunneltavissa kilpailun nettisivuilla.

”Radiomainonta elää selvästi renessanssia”

Kilpailun tuomaristo kiitteli ehdokastöitä selvästi aiemmista vuosista parantunutta tasoa. Tuomariston puheenjohtajan, Folk Finlandin toimitusjohtajan Tommi Laiho n mukaan shortlistalle nousseet työt löytyivät tuomariston värikkäiden keskusteluiden kautta, mutta kuitenkin suhteellisen yksimielisesti.

”Radiomainonta elää selvästi uutta renessanssiaan ja hyviä radiomainosten tekijöitä on nykyisin enemmän, ja sen myötä töiden laatu on parantunut. Tänä vuonna jouduimme jättämään hyviäkin mainoksia ulos shortlistalta”, Laiho kertoo tiedotteessa.

Kaupallisella radiolla on takanaan jo viides perättäinen myynnin ennätysvuosi. Tuomariston mukaan tämän vuoden ehdokkaissa näkyi se, että radion kasvanut suosio mainonnan välineenä on saanut useat mainostajat ja mainonnan tekijät lähtemään rohkeasti rikkomaan perinteitä.

”Vinkkinä mainostajille ja mainosten tekijöille: kannattaa kuunnella radiolähetysten sisältöä. Kaupallisilla kanavilla ohjelmien sisältö voi olla usein räväkkääkin, ja se antaa hyvän mittarin. Silloin radiomainonnassakin kannattaa hiukan heittäytyä ja hakea rajoja. Radiomainoksen on oltava häiriötekijä, joka pysäyttää kuuntelijan”, Laiho neuvoo.Moni Kaiku-ehdokas oli Laihon mukaan löytänyt mainoksiin uudenlaista kerronnallisuutta ja juonellisuutta.

”Parhaimmillaan hyvä radiomainos on kuin hyvä kuunnelma, josta voi tulla ajan myötä palanen populaarikulttuuria. Tänä vuonna tuomaristo halusi kuunnella muutamia ehdokastöitä yhä uudestaan. Se kertoo näiden töiden onnistumisesta.”

Kaiku-radiomainoskilpailun tuomaristo koostuu tänä vuonna 16:sta mainosalan ammattilaisesta. Tuomariston valinnassa on erityisesti huomioitu heidän edustamiensa mainostoimistojen aiempi menestys Kaiku-kilpailussa. Äänestystilanteissa tuomariston jäsenet ovat jäävänneet itsensä, jos äänestettävänä on ollut oman toimiston ehdokas.

Kaikki vuoden 2018 kategorioiden parhaat ja Grand Prix -voittaja sekä vuoden paras tuotantoyhtiö, mediatoimisto sekä mainostoimisto palkitaan RadioGaalassa22. maaliskuuta.

Juttua muokattu klo 14:25. Eroteltu, että Volkswagenin mainoksen on suunnitellut Nitro eikä Nitro Film, joka on tuottanut mainoksen.