KaikuGaala

M&M 23.1.2015 11:14 päivitetty 4.2.2016 10:51

KaikuGaalan voitto lohkesi itseironialla - Ruusuja ja Risuja sai Grand Prixin

Colourbox

RadioMedia palkitsi eilen torstaina vuoden 2014 parhaat radiomainokset. Kolmen vuosikymmenen parhaille spoteille jaettiin RetroKaiku-palkinnot.

Kaiku- ja RetroKaiku-radiomainoskilpailut huipentuivat eilen 22. tammikuuta KaikuGaalassa, jossa palkittiin viime vuoden parhaimmat radiomainokset, sekä kaupallisen radion 30.vuotisjuhlavuoden kunniaksi myös historian parhaat spotit.

Mainostoimisto Family Inc:n suunnittelema ja tuotantoyhtiö Hot Spotin Huom! Kiinteistövälitykselle tuottama Ruusuja ja Risuja -mainossarja voitti niin Yrityskuva-kategorian kuin koko vuoden parhaan mainoksen palkinnon.

Huomin mainossarja sai kiitosta itseironiasta. Kaiku-tuomariston puheenjohtajana toimineen, mainostoimisto 358:n strategiajohtaja Peter Barmerin mukaan alan kliseet käännettiin mainonnassa vahvuuksiksi.

"Huom! Kiinteistönvälitys erottui joukosta. Tuomaristo antoi kehuja asiakkaan rohkeudesta sekä siitä, että mainoksesta välittyi yhdessä tekeminen toimiston ja asiakkaan välillä", Barmer kertoo tiedotteessa.

Voittajamainoksen mediatoimistona oli Voitto.

RetroKaiku-kultaa nappasi puolestaan Carrols vuosien 1993-1995 spoteilla. Spotit suunnittelivat Hasan & Partnersin Petri Pesonen ja Jon Granström, projektijohtajana toimi Lauri Gulin. Asiakkaan edustaja oli Catharina Stackelberg ja tuotantoyhtiönä Soundart / Manne Railo.

RetroKaikua tuomaroi kuusi alan nuorta lupausta. Tuomariston mentorina toimi Markku Rönkkö.

"Carrolsin mainossarjaa ei aika ole syönyt ja käsikirjoitus antaa tilaa näyttelijälle", Rönkkö summaa voittajan ominaisuuksia.

Musa/Jingle -kategorian voiton pokkasi Miracle Soundin ja Pain and Agony -ryhmän Finnish Metal Eventsin Tuskafestivaaleille tekemä Tuskan Taisto -mainos.

Silencion Ravintola Tres Bonesille tekemä Tres Bones-mainos ylsi voittoon Paikallinen-kategoriassa.

Flybe Finlandin Edullista ja nopeaa -mainos pokkasi voiton Palvelut-kategoriassa. Mainoksen suunnitteli Folk Finland ja tuotannosta vastasi Miracle Sound. Mediatoimistona toimi Voitto.

Tuotteet-kategorian voittajana palkittiin puolestaan S-pankin lainoja mainostava Saa hakea - S-pankin vakuudettomat lainat -mainos. D11 Helsinki ja Hot Spot toteuttivat mainoksen. Kunniamaininnan kategoriassa sai Nanoversen, Hasan & Partnersin ja Dagmarin toteuttama Kaupunkikiipeli-mainos. Asiakkaana oli Honda Motor Europe Finland.

Yhteiskunnallinen-kategoriassa voiton vei Poliisihallituksen mustatulevaisuus.fi-sivustoa mainostava Nettilääke voi tappaa -mainos. Sen toteutuksesta vastasivat Kitchen, OMD Finland ja Hot Spot. Yhteiskunnallisen kunniamaininnan sai puolestaan Espoon kulttuurikeskukselle tehty Ajatusääni-mainos, jonka toteutti Miracle Sound.

Gaalassa jaettiin myös elämäntyöpalkinto Kultainen mikrofoni sekä vuoden ääninäyttelijän, tuotantoyhtiön, mainostoimiston ja mediatoimiston tittelit.

Kultainen mikrofoni myönnettiin näyttelijä Aake Kallialalle ja vuoden ääninäyttelijäksi valittiin Pasi Ruohonen.

Vuoden tuotantoyhtiön tittelin sai jo viidettä kertaa peräkkäin Miracle Sound. Vuoden mediatoimistoksi valittiin Voitto ja mainostoimistoksi Kitchen.

Kilpailut järjesti radioiden kattojärjestö RadioMedia.

Kaiku-kisan ja RetroKaiku-kisan palkitut spotit ovat kuunneltavissa RadioMedian sivuilla.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö