Kaupallisten radioiden kattojärjestön RadioMedia n Kaiku-radiomainoskilpailu uudistuu. Kilpailuun on otettu tänä vuonna mukaan kaksi uutta kategoriaa.

Teho-kategoriassa mitataan radiokampanjoiden tuloksellisuutta ja Integroitu-kategoriassa radion ja muiden medioiden yhteispeliä.

Teho-kategorian voittaja selviää kampanjasta mitattavien lukujen perusteella. Mainonnan luova osuus jää sivurooliin, kun tuomaristo arvioi osallistuvat kilpailutyöt panos-tuotos-suhteen valossa.

"Aiemmin Kaiku-kilpailussa menestyminen on huomioitu erityisesti mainonnan tekijöiden keskuudessa. Uskomme Teho-kategorian tulosten kiinnostavan erityisesti mainostavia yrityksiä. Radiomainonta on tehokkaaksi todettua ja nyt voimme tarkastella tuloksia syvällisesti ja uudella tavalla", RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller sanoo tiedotteessa.

Teho-kategorian kilpailutöitä arvioivat Mediatoimisto ToinenPHD :n toimitusjohtaja Sanna Myller, ruotsinkielisen kauppakorkeakoulun Hankenin markkinoinnin professori Jaakko Aspara, hallitusammattilainen ja markkinointiosaaja Anne Korkiakoski sekä Hasan & Partners in senior creative Axa Fahler, joka toimii myös tuomariston puheenjohtajana.

Toinen Kaikun uutuus on Integroitu-kategoria, johon ilmoitettu kampanja hyödyntää vähintään kolmea eri mediaa niin, että radio on keskeisessä roolissa. Kampanjoilta odotetaan radion ja muiden medioiden tai toimenpiteiden integroinnin nerokkuutta sekä radion vahvuuksien ymmärtämistä ja hyödyntämistä.

Kaiku-kilpailuun ilmoittautuminen on alkanut ja päättyy 27. syyskuuta. Voittajat palkitaan 24. marraskuuta järjestettävässä KaikuGaala ssa.

Kaikun kaikki kategoriat ovat Tuotteet, Palvelut, Yrityskuva, Musiikki / Jingle, Yhteiskunnallinen, Paikallinen, Teho ja Integroitu.

Artikkelia muokattu 29.8.2016. Axa Fahlerin virheellinen titteli korjattu.