Pohjoisessa tuulee, ainakin Kaleva Media ssa, jossa on käynnissä 4-5 miljoonan euron säästöjä tavoittelevat yt-neuvottelut.

Kahden johtoryhmän jäsenen potkut tai lähtemiset eivät kuitenkaan liity näihin irtisanomisiin, ainakaan entisen varatoimitusjohtaja Juha Väyrysen mukaan.

Oletteko te lähteneet Kalevalta?

"Kyllä, eilen tällainen on tapahtunut."

Oliko kyseessä potkut vai irtisanouduitteko?

"Potkut", Väyrynen vastaa.

Kalevan liiketoimintajohtaja ja johtoryhmässä puolitoista vuotta mukana ollut Jere Teutari kertoo hoitelevansa viimeisiä velvollisuuksiaan.

Irtisanouduitteko vai saitteko potkut?

"Se on yhdessä sovittu."

Syytä lähdölle pitää Väyrysen mukaansa kysyä konsernin toimitusjohtaja Juha Laakkoselta, mutta vuodesta 2009 johtoryhmässä mukana olleella Väyrysellä on oma tulkinta potkuista.

Toimitus ei tavoittanut toimitusjohtaja Laakkosta kommentoimaan aihetta.

Tiedonjano ei ole kadonnut

"Media-alalla on tapahtunut paljon johtajavaihdoksia. Yleisestihän ne kirjoitetaan, että työsuhde päättyi yhteisymmärryksessä, ja sellainen viestihän minullakin teille on", Väyrynen sanoo.

"Olen ollut Kalevan johtoryhmässä pisimpään media-alan johtotehtävissä ollut henkilö. Muut jäsenet ovat tulleet viimeisen kolmen vuoden aikana. Toimialan ulkopuolelta tulleiden mielestä tavoitteet ja asiat ovat uusissa asioissa, kuten dataliiketoiminnassa. Henkilökohtaisesti en usko, että se olisi mediatalojen bisnes ilman yritysostoja."

Dataliiketoiminnalla tarkoitetaan datan eli esimerkiksi asiakkaiden tietojen hyödyntämistä liiketoiminnassa.

"Jollain kaupan ketjuilla dataa on omasta takaa usean miljoonan ihmisen käyttäytymisestä. Kalevan kokoisella mediatalolla se ei ehkä ole samaa luokkaa."

Väyrysen mukaan mediatalojen pitäisi lähtökohteisesti pysyä toimialallaan eli kovan journalismin tekemisessä. Kaikki muu on hyvä organisoida erilleen.

"Ihmisten tiedontarve ja jano ei ole kadonnut mihinkään. Media on Trumpin myötä kokenut vähän niin kuin renesanssia", Väyrynen ajattelee.

Liiketoiminnan ytimessä on edelleen hänen mukaansa sisällön eli journalismin, mainostajien ja lukijoiden välinen kolminaisuus. Kun ne toimivat, liiketoiminta toimii.

Nykyään kanavat saattavat vain olla erilaisia, mutta niissäkin pitää saada tämä kolmio toimimaan Väyrysen mukaan.

"Podcastit ovat hyvä esimerkki. Miten kuluttaja saadaan maksamaan niistä ja mainostaja mainostamaan niissä?"

Väyrynen arvelee, että tulevaisuudessa mediataloja tulee olemaan vähemmän, mutta itse toimiala ei ole katoamassa mihinkään.

Teutari: Turhat rönsyt pois

Liiketoimintajohtaja Jere Teutarillakin on oma tulkinta lähtöönsä.

"Jos yrityksellä on tuloksentekokyvyssä haasteita, niin yksi tapa reagoida on karsia turhat rönsyt pois. Tässä tapauksessa uuden liiketoiminnan kehittäminen ehkä kuuluu turhiin rönsyihin."

Hänen pestinsä piti sisällään uusien palvelukonseptien luomista kuluttaja- ja B2B-puolella sekä kasvun hakemista uusien yritysjärjestelyiden kautta.

Uusista konsepteista hän ei pysty kertomaan sen tarkemmin, koska ne ovat kehitteillä.

"Uusia konsepteja on tämän vuoden alussa saatu 6-7 kappaletta laskujeni mukaan liikkeelle. Jos vähän voi omaa sulkaa hattuun nostaa, niin on jotain saatu aikaiseksi. On järkevää etsiä uutta liiketoimintaa."

Miten potkut tai irtisanominen menee yksiin sitten sen kanssa, että uutta liiketoimintaa on järkevä etsiä? Ja että uusia konsepteja on saatu aikaiseksi?

"Uusien konseptien markkinoille saaminen vie paljon resursseja eikä yritysjärjestelytkään helppoja ole. Jos on olemassa olevaa liiketoimintaa ja kone yskii, pitää pohtia resurssien kohdentamista olevan parantamiseen tai uuden luomiseen. Nyt on ilmeisesti päädytty perusliiketoiminnan kuntoon saattamiseen."

Työtään Kalevassa Teutari kuvailee silmiä avaaviksi, koska hän on päässyt tutkimaan erilaisia mahdollisuuksia ja kehittämään niitä työnantajalle.

"Maailma on täynnä mahdollisuuksia. Suhtaudun innoissani tulevaan. Eiköhän sitä jotain keksitä."

"Menestystä Kalevaan ja alalle"

Kaleva Media ilmoitti elokuun alussa käynnistäneensä yt-neuvottelut kulurakenteen ja rakenneuudistuksen takia.

Tavoiteltu säästö on vuoden 2020 loppuun mennessä 4-5 miljoonaa euroa ja arvioitu vähennystarve 30 henkilötyövuotta. Kalevan mukaan neuvotteluissa haetaan ratkaisuja myös muilla säästötoimenpiteillä.

Irtisanomiset koskevat Kaleva Oy:, Kaleva 365 Oy: ja Kolmiokirja Oy:. Kaleva Mediaan kuuluu muun muassa Oulussa ilmestyvä sanomalehti Kaleva ja Lapin sanomalehti Lapin Kansa.

Kaleva Oy:n viime vuoden liikevaihto oli 6,80 miljoonaa euroa ja nettotulos puolestaan 3,93 miljoonaa euroa pakkasen puolella. Se on koko konsernin emoyhtiö ja vastaa muun muassa Kalevan julkaisusta.

Kaleva Konsernin liikevaihto puolestaan oli viime vuonna 69,23 miljoonaa euroa ja nettotulos -1,09 miljoonaa.

"Haluan toivottaa Kalevassa ja media-alalla jatkaville menestystä. Tarkoituksena on olla toimialan käytettävissä jatkossakin, jos sellaisia tilanteita tulee vastaan. Kun mietin tulevaisuutta, niin löydän itseni eri yhtiöiden hallituksista, tekemässä mahdollisesti yhteistyötä medioiden kanssa ja konsultoimassa mediataloja liiketoiminnan kehittämisessä", Väyrynen sanoo.

"Nyt suuntaan katsettani mökkeilyyn ja vapaa-ajan harrastuksiin eli golfiin ja talvella laitetaan pitopohjasukset alle."