Media

Laura Kukkonen 14.2. 11:17

Kaksi miljoonaa kanta-asiakasta tappoi printin – Veikkauksen uusi asiakaslehti X kantaa monia merkityksiä

Kuvakaappaus
Ensimmäinen X ilmestyi tällä viikolla. Aiheet käsittelevät ajankohtaisesti talviolympialaisia.

Suomen rahapeliyhtiöt Veikkaus, RAY ja Fintoto yhdistyivät noin vuosi sitten uudeksi Veikkaus-yhtiöksi. Nyt Veikkaus on saanut myös uuden asiakaslehden X.

X:n taustalla on palkittu ja arvostettu, edesmenneen RAY:n Raymond-lehti.

Uuden asiakaslehden päätoimittajana työskentelee Veikkauksen Tero Salonen, joka oli mukana perustamassa myös Raymondia vuonna 2011.

X-lehteä voi lukea Veikkauksen verkkosivuilta.

"Halusimme keskittyä enemmän verkkojulkaisupuoleen. Veikkauksella on yli 2 miljoona etuasiakasta, eikä lehteä voi painaa kahta miljoonaa kappaletta. Verkkolehti oli sikäli järkevä strateginen ratkaisu", Salonen kertoo M&M:lle.

Printtijulkaisuille on kuitenkin mahdollisuus. Erikoisnumero voisi ilmestyä vaikka liittyen jalkapallon MM-kisoihin.

Salosen mukaan lehdenteon budjetti on pysynyt pääpiirteittäin samana kuin kesällä viimeisen kerran ilmestyneen Raymondin kohdalla. Uuden asiakaslehden suunnittelu alkoi elokuussa 2017.

Lehden nimeksi oli alussa noin 600 vaihtoehtoa. Loppujen lopuksi keskenään taistelivat X ja tuttu Raymond.

"Uusi nimi on pitkään harkittu ratkaisu. Mietimme sitä koko syksyn ajan", Salonen kertoo.

X nousi voittajaksi sen moniulotteisuuden ja kirjaimeen liitettävien erilaisten merkitysten vuoksi.

"On kiva aloittaa vähän uusi tarina. X on kuitenkin tavallaan Raymondin inkarnaatio. Logossa on samaa muotokieltä, emmekä hylänneet sitä ajattelutapaa."

Salosen mukaan lehden sisältöjen tekemisen tavat eivät ole uudessa, isossa yhtiössä juurikaan muuttuneet.

Uutta asiakaslehteä tehdään pääosin samalla porukalla kuin Raymondia. Ilmeen on suunnitellut edelleen AD Jesper Vuori, joka työskentelee nykyisin Milttonilla. Salonen vastaa sisällöistä, jotka tehdään freelancer-joukolla.

Sisältöjen aiheita on nyt kuitenkin enemmän. Raymondin taustalla olevan Raha-automaattiyhdistyksen varat menivät sosiaali- ja terveysjärjestöjen toiminnan tukemiseen, mikä rajasi aiheita.

"Kun firmat yhdistyivät vuosi sitten, aiheet laajenivat. Vanhan Veikkauksen puolelta tulivat mukaan urheilu, kulttuuri ja tiede. Nyt meillä on mukana kaikki perinteiset aikakauslehtien käsittelemät aiheet."