Kolme miljoonaa suomalaista aikoo lomailla loppuvuonna, mutta heistä kaksi miljoonaa ei tiedä missä, ilmenee Haaga-Helia ammattikorkeakoulun teettämästä kyselystä.

Koronakriisin vuoksi 3,2 miljoonaa suomalaista (58 prosenttia) on joutunut tavalla tai toisella muuttamaan lomasuunnitteluaan. Suomalaisista 23 prosenttia on siirtänyt loman suunnittelemisen tuonnemmaksi.

Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy:n toteuttamassa kyselyssä selvitettiin koronakriisin vaikutuksia suomalaisten matkustussuunnitelmiin.

Yli puolet kyselyyn vastanneista (52 prosenttia) pitää Suomea mahdollisena matkakohteena. Haaga-Helian tiedotteen mukaan se tarkoittaa 2,9 miljoonaa matkailijaa kotimaisille matkailukohteille. Tutkimus ja tuotekehitysjohtaja Teemu Moilannen Haaga-Heliasta arvioi, että kotimaan lomaa harkitsevien merkitys suomalaiselle matkailuelinkeinolle ja elinkeinoelämän toipumiselle olisi valtava.

”Kotimaisilla matkailuyrittäjillä on nyt näytön paikka”, Moilanen kertoo tiedotteessa.

Kotimaan matkakohteet näyttävät olevan etulyöntiasemassa, sillä noin puolet vastanneista (51 prosenttia) piti matkaa Eurooppaan tai kaukokohteisiin liian suurena riskinä. 45 prosenttia vastaajista ajattelee, ettei mikään lomakohde ole turvallinen.

Moilanen uskoo, että matkailuyrityksillä on nyt mahdollisuus vakuuttaa yleensä ulkomailla lomansa viettävät suomalaiset kotimaanmatkailusta.

”Hienot kotimaan lomaelämykset voivat saada aikaan myös pysyvää lomatottumusten muutosta ja houkuttelevat ihmisiä reissaamaan kotimaassaan myös tulevaisuudessa”, Moilanen kertoo.

Jos suomalaiset lähtevät sankoin joukoin matkailemaan kotimaassa ja ulkomaanmatkailu pysyy vähäisenä, suomalaisten rahat voivat jäädä paremmin Suomeen.

Ulkomaanmatkailun väheneminen voi avittaa taloutta

Tilastokeskuksen matkailu- ja liikenne­tilastojen yliaktuaari Johannes Kolu kirjoittaa Tieto&Trendit-blogissa, että ulkomaan matkailun väheneminen voi kohentaa kotimaista kysyntää. Jos ulkomaan matkailu vähentyy pidemmäksi aikaa, menee iso osa matkailuun kulutetusta rahasta kulutukseen kotimaassa – esimerkiksi matkailuun koto-Suomessa.

”Tämä voisi auttaa myös Suomen taloutta toipumaan korona­viruksen taloudellisista vaikutuksista”, Kolu kirjoittaa.

Poikkeusolot voivat myös pienentää Suomen matkustustaseen alijäämää. Suomen matkustus­tase on noin 2 miljardia alijäämäinen. Se tarkoittaa, että suomalaiset matkailijat kuluttavat noin 5 miljardia euroa ulkomailla, kun ulkomaiset matkailijat kuluttavat Suomessa noin 3 miljardia euroa. Matkustustaseen tasoittuminen voisi nostaa Suomen vaihtotaseen kokonaan plussan puolelle.

”Vuonna 2019 vaihtotase oli 1,8 miljardia alijäämäinen. Jos matkustus­tase olisi ollut tasapainossa ja muut erät pysyneet samoina, vaihtotase olisi ollut hieman plussalla”, blogitekstissä todetaan.