Media

Ville Perttula 16.2. 09:58

Kaleva jakautuu ja hakee kasvua markkinointipalveluista

Pekka Peura / Kaleva
Juha Väyrynen, Juha Laakkonen, Anna Kärävä, Jere Teutari, Pirjo Kytösalmi ja Tommi Silfverhuth.

Markkinointipalveluista ja -alustoista vastaavan yksikön johtajaksi on nimitetty MTV:n markkinointijohtaja Jere Teutari.

Mediatalo Kaleva jakautuu kahteen liiketoimintayksikköön.

Medialiiketoiminnan yksikkö kattaa tulevaisuudessa Kalevan mediaportfolion ja Markkinointipalveluista ja -alustoista vastaava yksikkö puolestaan konsernin uudet liiketoiminnat.

Mediatoiminnan johtajaksi on nimetty Juha Väyrynen, joka on tähän asti toiminut Kalevan mediamyynnin johtajana. Markkinointipalvelut ja -alustat -liiketoiminnan johtajaksi on nimitetty MTV:n markkinointijohtaja Jere Teutari.

Teutari kertoo M&M:lle, että kahteen liiketoimintayksikköön jakautuminen selkeyttää yhtiörakennetta ja helpottaa konsernin johtamista.

Markkinointipalveluiden ja -alustojen liiketoiminta täydentää Kalevan mediamyyntiä kasvattamalla digitaalisten tuotteiden ja palvelujen volyymia, asiakkuuksia ja osaamista.

"Mediamainonnan määrässä ei ole suuria kasvuodotuksia, joten kasvua on lähdettävä hakemaan muista markkinoinnin palveluista. Siksi yhtiö jaettiin kahteen eri liiketoimintayksikköön. Toki mediapuolella myös haetaan kasvua."

Medialiiketoimintaan kuuluvat pääosin Pohjois-Suomessa vaikuttavat kaupunki-, paikallis- ja maakuntalehdet digijulkaisuineen sekä paino- ja jakeluliiketoiminta.

"Firman juuret ovat kustannusliiketoiminnassa, sillä puolella tuskin tehdään suuria, merkittäviä muutoksia. Kyse on enemmänkin siitä, miten ja millaisia palveluita kuluttajille tarjotaan."

Kalevan omistamia markkinointipalveluita ja -alustoja ovat vaikuttajamarkkinointiin ja sen suunnitteluun erikoistunut Indieplace, paikallisten tarjousten markkinapaikka Offerilla, digitaalisen markkinoinnin ja median asiantuntijayritys Pro Ratas sekä painotalo Erweko.

Teutarin mukaan on mahdollista, että Kaleva-konserni tekee yritysostoja tulevaisuudessa.

"Pitää katsoa on markkinoilla muita yrityksiä, jotka voisi ottaa tähän portfolioon mukaan."

Kaleva-konsernin toimitusjohtaja Juha Laakkonen näkee konsernissa nyt voimakasta uudistumisen henkeä.

“Olemme nähneet, miten perinteisen mediatoiminnan rinnalle syntyy uusia markkinoinnin yritysklustereita ja haluamme olla myös niissä bisneksissä mukana. Vastuullamme on myös medialiiketoiminnan muutos ja sen elinvoimaisuuden säilyttäminen”, Laakkonen kertoo tiedotteessa.

Toimitusjohtaja Juha Laaksosen lisäksi Kaleva-konsernin kuuden henkilön johtoryhmään on lisäksi nimitetty viestintä- ja kulttuurijohtajaksi Anna Kärävä. Talousjohtajaksi konserniin on nimitetty aiemmin Oulun yliopiston talousjohtajana toiminut Pirjo Kytösalmi. Tommi Silfverhuth puolestaan ryhtyy johtamaan Kalevan kehitys- ja teknologiatoimintoja.