Sanomalehti Kalevaa kustantava Kaleva Media ja oululainen e-urheiluseura Hercules Esports ovat aloittaneet yhteistyössä e-urheilutoiminnan.

Kameon-nimellä kulkevan yhteistyöprojektin tavoitteena on edistää pohjoissuomalaista e-urheiluosaamista, kasvattaa tietoisuutta ja mahdollistaa e-urheilun harrastaminen kaikille. Kameon järjestää erilaisia koulutus-, valistus- ja peliturnaustapahtumia.

Kameonin tarjontaan kuuluu pelipakettiauto, Pelipaku, joka kuljettaa pelikoneita tapahtumapaikoille. Palvelun avulla kunnat ja kaupungit voivat järjestää ohjattua pelitoimintaa lapsille ja nuorille. Lisäksi Kameon järjestää nuorille kesä- ja syyslomaleirejä.

Kaleva Median mukaan e-urheilumarkkina on kasvava ja mielenkiintoinen, koska sen kautta mediatalo tavoittaa nuoret kohderyhmät. Kaleva Median markkinointipäällikkö Tiina Koskela kertoo, että mediayhtiö haluaa tehdä yhteistyötä paikallisten tahojen kanssa. Koskelan mukaan toiminta on tarkoitus laajentaa myöhemmin valtakunnalliseksi.

"Tämä on meille vastuullisuustyötä, mutta saamme tätä kautta myös näkyvyyttä ja rakennamme Kaleva Median brändiä. Projektissa on kasvatuksellinen näkökulma. Kerromme myös lasten ja nuorten vanhemmille e-urheilusta."

"Aika näyttää, miten tämä vaikuttaa Kaleva Median brändiin. Etsimme positiivisuutta ja haluamme näyttäytyä pohjoisen mediatalona, joka tekee alueen eteen erilaisia asioita."

”Hercules Esports haluaa kertoa toimintansa kautta laajalti, mitä e-urheilu on, kumota siihen liittyviä vääriä uskomuksia sekä lisätä tietoisuutta alasta eri kohderyhmille”, sanoo JS Hercules Esportsin manageri Tuomas Tarkki tiedotteessa.

Projektin nimi kirjoitetaan tyylitellysti KameOn. Kaleva Media ja Hercules Esports kertovat tiedotteessa, että nimen taustalla on useampikin ajatus. Kameon on oululainen versio englantilaisesta sanonnasta "game on" eli "peli päälle".

Nimi on myös väännelmä Kaleva Median ja Hercules Esportsin nimistä. "Kame" viittaa Kaleva Mediaan ja nimen loppu "on" viittaa Hercules Esportsin toimintaan, sillä seura "laittaa pelit pyörimään".

Lisäksi nimi viittaa Kameonin maskottiin, kameleonttiin, ja logoon, joka vaihtaa väriä.

Kalevan lisäksi mediatalo Keskisuomalainen tukee e-urheilua, sillä yhtiö aloitti keväällä yhteistyön Esports Media Solutionsin kanssa.

"Kilpapelaaminen on saanut myös isoja sponsoroijia taakseen, esimerkiksi menestyksekästä League of Legendsin liigaa sponsoroi vuonna 2019 Shell ja Kia. Meitäkin e-urheilu kiinnostaa, haluamme olla rakentamassa joukkueen menestystä", Keskisuomalaisen toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi kommentoi huhtikuussa.

3.7.2019 klo 11:32 Otsikkoa muutettu.