Vain Yhdysvalloissa. Näin voisi ajatella tapahtumasarjasta, jonka keskiössä on reilun viikon ajan ollut tuiki tavallinen urheilua seuraava mies. Baseball-joukkue Washington Nationalsin fani Jeff Adams seurasi finaalisarjan viidettä peliä, kun Houston Astrosin Yordan Alvarezin kunnarilyönti kaarsi ilmojen halki suoraan kohti häntä.

Matseissa katsomoon leijailevan pelipallon saa pitää se, joka sen ensimmäisenä nappaa ja etenkin finaaliotteluiden pallot ovat haluttua tavaraa. Adamsin piti tehdä nopea päätös. Hänellä oli molemmissa käsissään kympin laaki maksaneet kaljatölkit.

Adams valitsi kaljat. Ja kivun, sillä pallo kopsahti suoraan rintaan.

Asiaan mitenkään liittymättä pitää myös mainita, että presidentti Donald Trump todisti tapahtunutta paikan päällä puolisonsa Melanian kanssa.

Video lähti luonnollisesti kiertämään viraalina, ja MLB-liigan virallinen olutkumppani Bud Light haistoi välittömästi kaikille tv-katsojille välitetyn tilanteen markkinointipotentiaalin.

"Tämä mies on sankari. Twitter, selvitä kuka tämä kaveri on, jotta voimme palkita hänet”, Bud Light tviittasi.

Adams ei itse somea käytä, mutta Twitter selvitti hänen henkilöllisyytensä hetkessä ja pian häntä haastateltiin ympäri Yhdysvaltoja ja maailmaa.

”Pisaraakaan ei läikkynyt”, julisti Bud Lightin viestintä.

"Ei tuntunut missään. Astrosit eivät lyö kovaa”, sanoi itse sankari.

Parissa päivässä tapauksesta tehtiin televisiomainos. ”Kaikki sankarit eivät pidä viittoja. Tai räpylöitä”, videolla sanottiin. Viimeinen kuva oli, kun Adams oli laskenut tölkit alas ja poiminut jalkojensa juureen laskeutuneen himotun pallon siitä huolimatta, että muutkin katsojat sitä yrittivät tavoitella.

Mainos oli poikkeuksellinen siinäkin mielessä, että olutfirman markkinointijohtajan Andy Goelerin mukaan kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun yhtiö käyttää maanlaajuisessa tv-mainoksessaan fania.

"Hän edustaa täydellisesti baseballia ja Bud Light -faneja ympäri maan”, Goeler kommentoi Fox Newsille.

Asetelma oli myös visuaalisesti täydellinen, sillä harmaaseen Nationals-paitaan sonnustautunut Adams erottui sinisten tölkkiensä kanssa punapaitaisista faneista erinomaisesti.

Adamsille tarjottiin ilmainen reissu Houstoniin kuudenteen peliin ja hänelle teetettiin hänen urotekonsa ikuistanut t-paita tekstillä ”Pelasta aina oluet.”

Pelimatka oli vähintä, mitä Budweiser saattoi miehen hyväksi tehdä. Urheilun tuotesijoittelua ja brändäystä analysoiva Apex Marketing Group arvioi, että Adams tuotti Bud Lightille 7,2 miljoonan dollarin edestä brändiarvoa ja hänen esiintymisensä seuraavassa pelissä toi reilut puoli miljoonaa lisää.

Adamsin harmiksi hänen joukkueensa hävisi viidennen finaalipelin. Kuudes tosin päättyi hänen joukkueensa voittoon, samoin kuin seitsemäs ja mestaruus tuli Nationalseille ensimmäistä kertaa seuran 50-vuotisen historian aikana.

Adamsin unelmat täyttyivät täydellisesti, sillä hänet otettiin mukaan myös Nationalsien mestaruusjuhlien bussisaattueeseen. Adamsin avulla markkinoitiin mestaruusjuhlissa hänen kuvaansa kantavia t-paitoja, joiden myyntituotot ohjattiin suoraan Folds of Honor -järjestölle. Järjestö jakaa opiskelustipendejä kaatuneiden sotilaiden puolisoille ja lapsille. Adams on itse USA:n armeijan veteraani.

Jotkut some-käyttäjät vaativat Adamsille elinikäisiä ilmaisia oluita, mutta niitä hän ei tiettävästi ole saanut.

Voittoisaa uraansa Jeff ”Bud Light -kundi” Adams jatkoi NHL-jääkiekkoseura Washington Capitalsin pelissä viime sunnuntaina. Hän osallistui erätauolla lämärikilpailuun, jonka hän voitti. Palkinnoksi mies sai ilmaiset Bud Lightit Capitalsien kotipeleihin vuodeksi.

Katsomon puolella Adamsin onnistumista hurrasi muun muassa Nationalsien mestarijoukkue.

Melkoinen viikko miehelle, joka kertoi amerikkalaismedialle, ettei ollut koskaan aiemmin ollut julkisuudessa ja tunsi olonsa hieman vaivautuneeksi.