Kumppanuudet

Aleksi Ylä-Anttila 9.1. 13:06

Kämp-hotelliketju valitsi McCann Helsingin: "Meille oli tärkeää päästä nopeasti liikkeelle"

Jutta Sutinen
Kämp Collection Hotels aloitti markkinointiviestinnän yhteistyön McCann Helsingin kanssa viime vuoden lopulla. Kuvassa McCannin ydintiimi yhdessä Kämp Collection Hotelsin markkinointijohtaja Anu Shibutanin kanssa. Kuvassa vasemmalta oikealle: Annukka Puttonen, Sari Heinilä, Anu Shibutani, Anu Rahkola, Harri Lappalainen ja Eemi Räsänen.

Kämp Collection Hotels on valinnut uudeksi markkinointiviestinnän kumppanikseen McCann Helsingin.

Hotellikonserni Kämp Collection Hotelsin markkinointijohtajana viime elokuussa aloittanut Anu Shibutani työskenteli aiemmin teleoperaattori DNA:n brändi- ja markkinointijohtajana.

DNA-pestin aikana Shibutani teki yhteistyötä tuolloin Hasan & Partnersilla asiakkuusjohtajana työskennelleen ja sittemmin vuoden 2017 alussa McCann Helsingin toimitusjohtajana tammikuussa 2017 aloittaneen Sari Heinilän kanssa.

Shibutanin mukaan markkinointiviestinnän kumppanuuden aloittaminen Heinilän luotsaaman McCannin kanssa olikin tätä taustaa peilaten hotellikonsernille luonteva ratkaisu.

"Meille oli tärkeää päästä nopeasti liikkeelle ja kohti tavoitteita. Mietin valintaa enemmänkin yhteistyöhön soveltuvien osaajien kuin toimistojen kautta. Sari Heinilän kanssa yhteinen aaltopituus oli löytynyt jo DNA-aikoinani ja yhteistyön aloittaminen oli luontevaa", Shibutani kommentoi.

Yhteistyön ensimmäinen projekti oli yli 1,1 miljoonaa näyttöä kerryttänyt digitaalinen joulukalenteri. Kämp Collection Hotelsin yritysidentiteetti ilmeineen ja asiakaslupauksineen valmistuu tammikuun aikana.

"Yksittäiset hotellit ovat tunnetumpia kuin koko kymmenen hotellin perheemme. Myynnin kannalta on kuitenkin järkevämpää markkinoida kaikkia hotellejamme ja palveluitamme saman sateenvarjon alla. Tuota sateenvarjoa olemme nyt McCannin kanssa luomassa", jatkaa Shibutani.

Sari Heinilän mukaan kumppanuus Kämp Collection Hotelsin kanssa on McCannille mieluinen asia.

"Tuntuu todella hyvältä, että Anu kääntyi meidän puoleemme ja halusi tavallaan jatkaa nyt eri merkeissä siitä, mihin meidän yhteistyömme on aikanaan jäänyt", Heinilä kertoo M&M:lle.

Kämp-ketju pyörittää luksushotelleja, kuten Hotel KämpHotel HavenHotel Lilla Roberts ja Hotel St. George sekä neljä GLO Hotels -brändin alla toimivaa hotellia. Kaikkiaan konserniin kuuluu Suomessa kymmenen hotellia. 

Ketju on aikaisemmin vastannut omasta markkinoinnistaan itse. Sari Heinilä kertoo, että McCann lähtee kirkastamaan Kämp-ketjun tarinaa yrityksen aiemmin laatimaan missioon ja visioon pohjautuen.

"Tässä on kymmenen eri hotellia tavallaan seitsemällä eri brändillä. Nyt lähdemme rakentamaan voimakkaasti Kämp Collection Hotelsista sateenvarjoa kaikelle markkinoinnille. Tämä ei tarkoita sitä, etteivätkö Hotel St. George tai Hotel Kämp tee jatkossa markkinointia myös itse omille kanta-asiakkailleen", Heinilä kertoo.

McCann Helsingin muita uusia vuonna 2018 saatuja asiakkuuksia ovat suomalaisomisteinen terveydenhuoltopalveluihin erikoistunut Coronaria sekä Palvelualojen ammattiliitto PAM, joka kilpailutti toimistot loppukeväästä 2018.

Pidempiaikaisia asiakkuuksia ovat muun muassa Viking Line ja Nordea. McCann Helsingin liikevaihto tilikaudella 2017 oli 2,3 miljoona euroa ja myyntikate 1,65 miljoonaa euroa. Toimistossa työskentelee tällä hetkellä 17 ihmistä.

Kämp Collection Hotels teki tilikaudella 2017 noin 76,6 miljoonan euron liikevaihdon. Liiketulos oli 1,35 miljoonaa euroa tappiollinen. Konserni työllisti tilikauden 2017 lopussa 457 ihmistä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö