Hius-, kauneus- ja hierontapalveluiden digitaalinen markkinapaikka Timma on seurannut huolestuneena, kuinka kampaajien, kauneusyrittäjien ja hierojien varauskalenterit ovat lähes tyhjentyneet koronaviruksen takia.

Näiden pienyritysten taloudellinen tilanne on vaakalaudalla, kun asiakkaat ovat peruneet tai siirtäneet käyntejä pidemmälle kevääseen. Timman toimitusjohtaja Lari Mykrä kertoo yrityksen lähteneen poikkeustilanteessa pikaisesti keksimään keinoja yrittäjäasiakkaidensa auttamiseksi.

”Meille syntyi idea myydä lahjakortteja Timman kautta suoraan liikkeisiin, jotta tulot ohjautuisivat välittömästi ja kohdennetusti näille yrittäjille”, Mykrä kertoo tiedotteessa.

Aikaisemmin yrittäjä sai Timman lahjakortin arvoisen summan siinä vaiheessa, kun asiakas käytti palvelua. Viime torstaista lähtien Timman kautta on voinut ostaa lahjakortin, jonka arvoisen rahan nämä pienyrittäjät saavat heti käyttöönsä.

Monille pienyrittäjille tämä on nyt tärkeää, sillä asiakkaita on liikkeellä koronaviruksen takia selvästi normaalia vähemmän.

Lahjakortin ajatuksena on, että asiakas voi helpottaa oman luottokampaajansa, kauneus- tai hierontapalveluiden yrittäjän taloudellista tilannetta, vaikka ei olisi lähiviikkoina käyttämässä palveluita.

Viime torstaista lähtien Suomen liikkeisiin on Lari Mykrän mukaan ostettu Timma.fi:n tai mobiilisovelluksen kautta jo 430 lahjakorttia yli 40 000 eurolla.

”Tämä osoittaa asiakkailta upeaa välittämistä ja auttamisen halua. Monelle yrittäjälle lahjakortti tulee varmasti tarpeeseen, ja siitä olemme kaikki kiitollisia”, Mykrä luonnehtii.

Asiakkaita myös Norjassa ja Ruotsissa

Perinteisesti alan toimijat ovat pienikokoisia yrityksiä, jotka työllistävät itsensä ja mahdollisesti muutamia ihmisiä. Monet alan yrittäjät pitävät liikkeitä auki, vaikka asiakkaita käy selvästi vähemmän kuin normaalisti.

”Osalla toimijoista asiakkaita ei ole juuri lainkaan. Lahjakorteilla pienyrittäjät saavat tarpeellisia lisätuloja, joilla hoitaa välttämättömiä juoksevia kuluja, kuten vuokria”, Mykrä toteaa.

Myös Norjassa on myös aktivoiduttu ostamaan lahjakortteja yli 21 000 kruunulla. Norjassa Timmalla on 664 liikettä, joissa työskentelee 1 679 yrittäjää. Ruotsissa Timmalla palveluin pariin kuuluu hieman yli 500 liikettä, ja lahjakortteja on ostettu muutamia.

”Halusimme omalta osaltamme tukea yrittäjiä ja luovumme toistaiseksi omasta komissiostamme. Lahjakortin summa menee pienyrittäjille vain vähennettynä maksuvälittäjän 1,5 prosentin kustannuksella.”

Mykrä kertoo, että Timma vakuuttaa jokaisen lahjakorttina ostetun summan. Mikäli kampaamo- tai kauneusalan yritys menisi kriisin myötä konkurssiin, Timma korvaa asiakkaalle lahjakortin arvon. Timma-saldona. Se merkitsee sitä, että voi käyttää saldoa mihin tahansa palveluun Timman markkinapaikassa.

”Kannustammekin nyt kaikkia ostamaan mahdollisuuksien mukaan lahjakortin pienyrityksiin, jotta voimme yhdessä helpottaa heidän ahdinkoaan. Lahjakortilla voi osoittaa, että välittää pienyrittäjän toiminnan jatkumisesta”, Mykrä summaa.

Timman henkilökunta on saanut huolestuneita yhteydenottoja yrittäjien kyvystä maksaa laskuja, jos liike joudutaan sulkemaan koronakriisin vuoksi.

Huoli on Mykrän mukaan aiheellinen, sillä moni yrittäjä toimii toiminimellä, jolloin velvollisuus erääntyneiden laskujen maksamiseen ei häviä liiketoiminnan lopettamisen jälkeen.

”Haluamme, että heidän ei tarvitse murehtia maksukykyä meidän laskujemme osalta. Maksuaikaa on nyt pidennetty toukokuulle saakka ja katsomme sitten taas eteenpäin. Mikäli käy niin ikävästi, että liike joutuu lopettamaan toimintansa koronakriisin vuoksi, niin emme laita erääntyneitä laskuja perintään, vaan kirjaamme ne itsellemme luottotappioksi”, Lari Mykrä kertoo.

Suomessa Timmalla on yritysasiakkaina 3 200 hius-, kauneus- ja hieronta-alan liikettä, joissa työskentelee yli 6 000 yrittäjää.