Marraskuun 3. päivä järjestetään Yhdysvaltain presidentinvaalit. Jatkokautta tavoitteleva istuva presidentti Donald Trump on selkeästi vetänyt johtopäätöksensä viime aikojen heikkenevistä kannatusmittauksista.

Ensin koronaviruksen aiheuttaman pandemian aikana kasvomaskien käyttöön vähätellen suhtautunut Trump taipui heinäkuun puolivälissä ja esiintyi ensimmäistä kertaa julkisuudessa maski kasvoillaan.

Trump tiimeineen panostaa myös vaalimainontaan. AdAgen julkistaman selvityksen mukaan Trumpin kampanjan mainospanostukset ovat nousseet jo 307,4 miljoonaan dollariin, siis noin 261,7 miljoonaan euroon.

Hiljattain Trump nimesi uudeksi kampanjapäällikökseen republikaanipuolueen johtotehtävissä aiemmin toimineen Bill Stepienin Brad Parscalen tilalle. Trumpin tiimin yhtenä keskeisenä teesinä on ollut digi- ja somemainonnan ohella vahva usko perinteiseen tv-mainontaan.

Trump ei silti ole eniten rahaa vaalikampanjointiin käyttänyt ehdokas. Demokraattien ehdokkaaksi aiemmin pyrkineen liikemies Mike Bloombergin kampanjapanostukset ehtivät nousta peräti 592,8 miljoonaan dollariin ennen kuin hän vetäytyi ehdokkuudesta maaliskuussa.

Bloomberg on kertonut tukevansa demokraattien Joe Bidenin valintaa Yhdysvaltain seuraavaksi presidentiksi. Trumpin vastaehdokas Biden toimi Yhdysvaltain varapresidenttinä Barack Obaman kaudella.