Tutkimusyhteistyö

M&M 28.3.2017 09:17

"Kansainvälisestikin ainutlaatuinen mahdollisuus" – S-ryhmä tarjoaa vapaaehtoisten ostodataa yliopistojen käyttöön

S-ryhmä
Ruoan kulutus vaikuttaa suoraan esimerkiksi ihmisten terveyteen ja ympäristöön. Tieteellisen tutkimuksen lisäksi tutkijoiden tavoitteena on tuottaa tietoa myös yhteiskunnallisen päätöksenteon tueksi. Kuvituskuva.

Helsingin ja Tampereen yliopistojen tutkijat saavat pian käyttöönsä S-ryhmän ruokakauppojen ostodataa. Tietojen käyttöön pyydetään erikseen suostumus eli jokainen asiakas päättää osallistumisestaan itse.

Aloite yhteisen tutkimushankkeen käynnistämisestä tuli S-ryhmän julkistaman tiedotteen mukaan yliopistoilta. Suora ostodata tarjoaa tutkijoiden näkökulmasta objektiivista tietoa verrattuna esimerkiksi ruokapäiväkirjoihin tai ruoankäyttökyselyihin.

"Asiakasomistajarekisteritiedot tarjoavat kansainvälisestikin ainutlaatuisen mahdollisuuden tutkia ruoan kulutusta ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Rekisteritietojen etuna on objektiivisuus, sillä asiakas ei niitä käytettäessä itse joudu miettimään ja raportoimaan ostoksiaan tai syömisiään", Helsingin yliopiston ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm toteaa.

Ruoan kulutus vaikuttaa suoraan esimerkiksi ihmisten terveyteen ja ympäristöön. Tieteellisen tutkimuksen lisäksi tutkijoiden tavoitteena on tuottaa tietoa myös yhteiskunnallisen päätöksenteon tueksi.

"Siksikin tutkimuksissa käytetyn aineiston laadulla ja kattavuudella on suuri merkitys", Tampereen yliopiston biostatistiikan professori Jaakko Nevalainen painottaa.

SOK kertoo tiedotteessaan haluavansa olla mukana mahdollistamassa tutkimusta.

"Yksi uuden Paras paikka elää -vastuullisuusohjelmamme keskeisistä aiheista on hyvinvointi ja terveys. Osallistumalla hankkeeseen viemme tätä teemaa käytäntöön", SOK:n vastuullisuusjohtaja Lea Rankinen kertoo.

Tutkimuksen aineistona on tarkoitus käyttää S-ryhmän henkilöstön ja Osuuskauppa HOK-Elannon asiakasomistajien asiakasomistajarekisterin tuoteryhmätasoisia ostotietoja. Tietojen käyttöön pyydetään erikseen suostumus eli jokainen asiakasomistaja päättää osallistumisestaan itse. Tutkimukseen osallistuminen ei edellytä asiakkailta muita toimenpiteitä.

SOK korostaa tiedotteessaan, ettei S-ryhmä luovuta tutkijoille mitään sellaisia tietoja, joiden avulla yksittäinen asiakasomistaja tai kotitalous olisi tunnistettavissa.

Tutkimuksen edetessä tutkijaryhmän tavoitteena on tuottaa aiheesta kiinnostuneiden asiakasomistajien käyttöön tietoa terveellisempien elintapojen ja hyvinvoinnin tueksi.

"Haluamme, että asiakkaat pääsevät hyötymään omasta ostodatastaan elämää helpottavien palveluiden kautta. Nyt käynnistyvän yhteistyön osalta se voisi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että tarjoaisimme tulevaisuudessa helpon tavan peilata omaa ruoan kulutusta vaikkapa ravitsemussuosituksiin", SOK:n kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu kuvailee.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö