Yrittäminen

Laura Kukkonen 7.12. 08:21

Kansainväliset huippukouluttajat rantautuvat Suomeen: "Tärkein tehtävämme on inspiroida ihmisiä ja yrityksiä"

Kimmo Haapala
Mika Sarimo vastaa Hyper Islandin Suomen asiakkuuksista.

Tulevaisuuden haasteita ennakoivat SingularityU Nordic ja Hyper Island ovat kehuttuja ja toivottuja koulutusyrityksiä.

Suomalaisyritykset ja -mainostajat kaipaavat maailmanluokan osaamista ja näkemystä.

"Jäsenet pyytävät meiltä kahta yritystä koulutuksissa: Hyper Islandia ja Singularity Universitya", Mainostajien liiton toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki sanoo.

Molemmat globaalisti toimivat kouluttajat ovat tulossa Suomeen.

Mainostajien liitto tutustui lokakuussa Hyper Islandin Tukholman-kampukseen osana aiemmin syksyllä alkanutta yhteistyötään. Kumppanuuden keskeiset teemat ovat innovaatiot, johtajuus ja muutosalttius. Hyper Island on mukana antamassa suomalaisyrityksille eväitä ennakoida tulevaisuuden muutoksia ja mukautua niihin ajoissa.

Mainostajien liiton jäsenet voivat ensi keväänä osallistua kahdelle Hyper Island -kurssille: Digital Acceleration ja Business Transformation.

"Kurssit menevät nopeasti käytäntöön. Ne tarjoavat kurssilaisille omia oppimisen suunnittelun työkaluja. Ihmisten rohkaiseminen ja muutoshakuinen oppiminen on tärkeää", Hyper Islandin Suomen-asiakkuuksista vastaava Mika Sarimo sanoo.

Parin päivän tiiviskurssit maksavat osallistujilta tuhansia euroja. Tiiviskurssien lisäksi Hyper Island tarjoaa myös verkkokursseja sekä tutkintoon johtavia koulutuksia ympäri maailmaa.

Tapahtumien ja koulutusten kansainvälisyys on houkuttelevuustekijä.

Hyper Island esimerkiksi lupaa, että Suomen-kursseilla kaikki luennoitsijat ja ohjaajat tulevat ulkomailta. Koska kurssit ovat hyvin vuorovaikutteisia, niiden vetäjien valinta täytyy tehdä huolella.

"Puhujien ja fasilitaattoreiden valitseminen on olennaista. Persoonan pitää sopia hyvin ja henkilökemioiden täytyy kohdata", Sarimo sanoo.

Samaan aikaan kun Mainostajien liitto tutustui Hyper Islandiin Tukholmassa, kaupungissa järjestettiin SingularityU Nordicin konferenssi. Tapahtumassa ajatushautomo ja yrityskiihdyttämö Singularity Universityn pohjoismainen haara julkisti seuraavan Summitin tulevan Finlandia-talolle toukokuussa 2019. Konferenssiin myydään noin tuhat lippua. Peruslippu maksaa tällä hetkellä yli tuhat euroa.

Tanskassa pääkonttoriaan pitävän SingularityU Nordicin perustaja ja toimitusjohtaja Laila Pawlak totesi Tukholman tapahtuman yhteydessä, että ajatushautomo haluaa olla konkreettisesti läsnä Suomessa. Siksi se etsii toimitiloja myös Helsingistä.

Tavoitteena on luoda teknologiasta, tekoälystä ja tulevaisuudesta kiinnostuneiden asiantuntijoiden ja johtajien yhteisö Suomeen. Luvassa on myös johtajuuskoulutuksia, keskusteluja ja yritysyhteistyötä.

"Tärkein tehtävämme on inspiroida ihmisiä ja yrityksiä. Haluamme auttaa heitä pohtimaan ja ennakoimaan huomisen maailmaa", Pawlak kommentoi.

SingularityU Nordicin perustaja ja toimitusjohtaja Laila Pawlakin mukaan ajatushautomo haluaa olla konkreettisesti läsnä Suomessa. Siksi se etsii toimitiloja myös Helsingistä.

 

SingularityU Nordicin Kööpenhaminan koulutus- ja innovaatiokeskuksessa työskentelee 25 ihmistä. Maaliskuussa 2017 alkaneiden Tanskan-toimintojen ensimmäisten 10 kuukauden liikevaihto oli 21 miljoonaa Tanskan kruunua, mikä vastaa noin 2,8 miljoonaa euroa. Tulos oli miljoona kruunua, eli noin 130 000 euroa. Pawlak odottaa liikevaihdon kasvavan tänä vuonna noin 27 miljoonaan kruunuun.

 

Ruotsista maailmalle

Hyper Island perustettiin Karlskronan vanhassa vankilassa vuonna 1996.

Viime vuonna Hyper Islandin Ruotsin-toiminnot tekivät 30,5 miljoonan kruunun liikevaihdon, mikä on noin 3 miljoonaa euroa. Yrityksen liiketulos oli 390 000 kruunua, eli noin 38 000 euroa.

Yritykset ja organisaatiot voivat kutsua kouluttajia luokseen tai matkustaa Hyper Islandille. Ruotsin Tukholman- ja Karlskronan-kampusten lisäksi koulutusyrityksen toimipisteet sijaitsevat muun muassa São Paulossa, Amsterdamissa, Singaporessa, Manchesterissa ja New Yorkissa.

Hyper Island järjestää kursseja ympäri maailmaa. Sillä on noin 150 kokoaikaista työntekijää. Puhujaverkosto mukaan luettuna henkilömäärä on noin 500.

 

Googlen ja Nasan rahaa

Vuonna 2009 perustettu Singularity University on yrityskiihdyttämö ja ajatushautomo.

Sen rahoittajia ovat muun muassa Yhdysvaltain avaruushallinto NASA ja teknologiayritys Google. Nykyisin Singularity Universityn rahoitus tulee kaupallisesta toiminnasta.

Piilaaksossa toimivalla Singularity Universityllä on pohjoismaisen haaran lisäksi toimintaa Kanadassa, Benelux-maissa ja Etelä-Afrikassa.

Singularity Universityn missio on luoda globaali yhteisö, jonka avulla ihmiskunta voi taistella kaikkein suurimpia ongelmiaan vastaan. Sen nimessä oleva termi singulariteetti tarkoittaa sitä hetkeä, jolloin koneista tulee ihmistä älykkäämpiä teknologisen kehityksen myötä.

 

Hyper antaa avaimet

Hyper Islandin toiminnan ytimessä on kokemukseen perustuva oppiminen.

Hyper Islandin opiskelijat eivät istu pulpetin äärellä tai luentosalissa kuuntelemassa luennoitsijaa aamusta iltaan muistiinpanoja kirjaten. He kokeilevat, keskustelevat, oivaltavat, itkevät ja nauravat.

Kursseilla ei välttämättä saa valmiita vastauksia tiettyyn substanssiosaamisen ongelmaan.

Hyper Islandin Euroopan Business Transformation -toiminnasta vastaava Otto Ruijs sanoo, että koulun ja kurssien yksi tavoite on lisätä rohkeutta.

"Monet muut koulut ovat opettajakeskeisiä, me olemme opiskelijakeskeisiä. Annamme opiskelijoille avaimet autoon, mutta he saavat ajaa itse", Ruijs sanoo.

 

Näkemys tulevasta

Piilaakson Singularity University tunnetaan Graduate Studies Program -intensiivikurssistaan. Kymmenen viikon kurssille pääsevät vain harvat ja valitut.

Kurssi lupaa antaa taitoja ratkaista ihmiskunnan suurimpia ongelmia kasvavien teknologioiden, eli tekoälyn, synteettisen biologian, robotiikan ja nanoteknologian avulla.

SingularityU Nordicin Laila Pawlak sanoo, että myös pohjoismaiden organisaatio haluaa lisätä ihmisten tietoisuutta ja keskustelua teknologian käytön vaikutuksista. Tulevaisuuden kehityssuunnista on monia eri näkemyksiä, eikä kenelläkään ole asiasta varmaa tietoa.

"Siksi seminaarimme esiintyjät ovat monesti asioista ja skenaarioista eri mieltä. Emme halua antaa vain yhtä visiota."

Artikkeli on julkaistu Kauppalehdessä 3.12.2018.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö