Lastenoikeusjärjestö Plan lanseerasi Sheboard-sovelluksen viime syksynä Slushin yhteydessä.

Alunperin englanniksi julkaistun Sheboardin tarkoituksena on haastaa ja muuttaa tyttöihin liittyvää keskustelua ja puhetapaa. Nyt Plan julkaisee tekstinsyöttö-sovelluksensa myös suomeksi.

Jos sovelluksen ladannut alkaa kirjoittaa mihin tahansa älypuhelimen sovellukseen vaikkapa lausetta "tytöt ovat", ennakoivaan tekstinsyöttöön perustuva Sheboard tarjoaa jatkoksi esimerkiksi sanoja "rohkeita" ja "fiksuja".

Planin mukaan sukupuoleen liittyvät stereotypiat ja odotukset ovat haitallisia etenkin tytöille.

"Jos poikia kehutaan vain rohkeiksi ja älykkäiksi ja tyttöjä vain sieviksi ja kilteiksi, tämä vahvistaa haitallisia sukupuolistereotypioita. Sheboard-näppäimistösovellus kyseenalaistaa näitä malleja", Plan Internationalin digikehityksen asiantuntija Nora Lindström kertoo tiedotteessa.

Suomenkielisen Sheboard-sovelluksen julkaisun lisäksi Plan on tuottanut kouluille opetusmateriaaleja, joiden avulla voi käydä läpi sukupuolistereotypioita 13–18-vuotiaiden koululaisten kanssa.

Sheboard-hankkeessa on ollut mukana markkinointitoimisto Hasan & Partners, joka nappasi projektilla palkinnon kansainvälisessä markkinointiviestintäkisassa Cannes Lionsissa. Sheboard sai karkeloissa pronssia PR-kategoriassa. Lisäksi se pääsi tasa-arvotöihin keskittyvän Glass Lions -kategorian finaaliin.

Eva Anttila ja Hasan & Partnersin luova suunnittelija Katariina Harteela presentoivat työn Cannes Lions -tuomaristolle juhannusviikolla. He kertovat kokemuksistaan ja työstä videolla täällä.

Sovellus on kehitetty yhteistyössä Samsung in kanssa. Myös Into-Digital on ollut mukana projektissa.