Maailman ainoassa seitsemän tähden hotellissa Burj Al Arabissa nähdään pian suomalaista kädenjälkeä. Hotellin omistaja, kiinteistöyhtiö Jumeirah on bränditoimisto Bondin asiakas.

”Jos menee Dubaihin, ei saa suhtautua asiaan epäluuloisesti ja pelokkaasti, vaan avoimesti ja rohkeasti”, Bondin perustajiin kuuluva Arttu Salovaara kertoo.

Bondilla on Dubaissa oma 120 neliömetrin kokoinen toimistonsa, joka sijaitsee ”peruspilvenpiirtäjässä”.

Yhdistyneet arabiemiraatit oli Bondin ensimmäinen ulkomaanhaara. Sen jälkeen toimistot ovat avautuneet Lontooseen ja Tallinnaan. Helsingissä työskentelee edelleen puolet Bondin 40 työntekijästä.

”Sijainnit ovat tulleet avautuneiden mahdollisuuksien kautta. Emme ajatelleet vain, että Dubaissa on maailman eniten rahaa tai Lontoossa eniten designia”, Salovaara sanoo.

Dubain ensimmäinen asiakas otti Bondiin suoraan yhteyttä hakiessaan kahvilasisustuksen ja -brändin suunnittelijaa. Bond voitti tarjouskilpailun ja tutustui ja ystävystyi asiakkaan kanssa. Syntyi ajatus yhteisen toimiston perustamisesta. Nyt Bond omistaa 60 prosenttia Dubain-toimistosta. Loppuosa kuuluu paikallisille avainhenkilöille.

Bondin kansainvälistyminen oli perustajakolmikolle eli Arttu Salovaaralle, Aleksi Hautamäelle ja Jesper Bangelle selvää alusta lähtien.

”Olimme kaikki olleet ulkomailla töissä, ja ajatus oli luonnollinen. Tartuimme aktiivisesti mahdollisuuksiin. Emme tuskailleet, uskaltaako vai ei”, Salovaara toteaa.

Karikoiltakaan Bond ei ole välttynyt. Etukäteen voi vähintään henkisesti varautua siihen, että edessä on virheitä ja epäonnistumisia.

”Haasteita on valtava määrä. Pitää olla pitkämielisyyttä ja peräänantamattomuutta. Moni asia voi olla ihan toista kuin on luullut”, Salovaara sanoo.

Toimiston taloudellisen mallin täytyy olla kunnossa, jottei rahaa pala uusiin avauksiin niin, että olemassa oleva kärsii. Lakimiehiä tarvitaan.

”Sopparihommaa on ihan helvetisti, eikä se ikinä kiinnosta yhtään ketään. Silti on todella tärkeää tehdä ne asiat huolella.”

Bondin ajatuksena on ollut tehdä töitä paikallisille asiakkaille ulkomailla. Salovaara korostaakin paikallisen tiimin ja kontaktien merkitystä. Ennen toimiston perustamista kohdemarkkinalla on hyvä olla jo valmiita poten­tiaalisia asiakaskontakteja.

Lue lisää suomalaisten toimistojen kansainvälistymisestä Markkinointi & Mainonnasta 1/2019.