Markkinoinnin palvelutoimisto Zeeland Family kertoi keskiviikkona ostaneensa ruotsalaisen hubspot-markkinointiautomaatiopalveluita tarjoavan Avidly AB:n koko osakekannan. Hubspot on maailmanlaajuinen markkinoinnin automaation ja digitaalisen markkinoinnin ekosysteemi.

Kauppa toteutetaan osakevaihdolla. Zeeland maksaa Avidlyn osakkeiden kauppahinnan noin 350 000 uudella osakkeella kahdessa vaiheessa. Määrä vastaa noin 19 prosentin omistusosuutta Zeelandista osakeannin jälkeen. Osakekohtainen merkintähinta on 6,19 euroa ja yhteensä merkintähinta on noin 2,2 miljoonaa euroa.

Zeeland Familyn toimitusjohtaja Tuomas Airisto kertoo M&M:lle, että kaupan taustalla on yrityksen tavoite on lähteä viemään käyttöön ottamaansa markkinointia palveluna -konseptia (eng. Marketing as a Service) aluksi Pohjoismaihihin ja sen jälkeen mahdollisesti myös muualle Pohjois-Eurooppaan.

Markkinointia palveluna -malli merkitsee yksinkertaistettuna sitä, että toimisto on monipuolisesti mukana asiakkaan hinnoittelumallin kehittämisessä, jakelutien kehittämisessä, itse palvelun kehittämisessä sekä organisoimassa erilaisia markkinointiviestinnän ratkaisuja.

"Tätä konseptia haluamme viedä ulkomaille. Kaupan myötä meistä kasvaa isohko toimija Pohjoismaissa. Henkilöstömäärä on noin 250 tuntumassa. Kauppa sisältää Avidlyn omistamat toimistot Tukholmassa, Oslossa ja Aarhusissa. Strategiamme mukaisesti haemme kansainvälistymistä Pohjois-Euroopassa. Aika näyttää, miten pitkälle rahkeet riittävät", Airisto kertoo M&M:lle.

Airiston mukaan Zeeland Failyn tavoitteena on, että jo vuonna 2019 yli puolet Zeeland Familyn liikevaihdosta syntyy jatkuvista markkinoinnin palveluista. Airisto arvioi Avidly-kaupan avaavan uuden merkittävän kasvumahdollisuuden nopeasti kasvavalla digitaalisen markkinoinnin osa-alueella.

Zeeland Family arvioi, että kaupan jälkeen yhtiön liikevaihto kasvaa noin 20 miljoonaan euroon ja hankintaan liittyvillä kustannuksilla oikaistu liikevoitto on selvästi positiivinen.

Zeeland Familyllä on Avidly-kaupan myötä yrityksen omistukseen siirtyvien kolmen pohjoismaisen toimiston ohella toimistot Helsingissä, Turussa, Tampereella, Joensuussa, Oulussa, Jyväskylässä, Kotkassa, Kouvolassa ja Lappeenrannassa.

Liikevaihto vuonna 2017 oli 15,7 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuodesta kertyi 12 prosenttia. Myyntikate oli viime vuonna 12,9 miljoonaa euroa. Liikevoittoa toimisto teki 1,1 miljoonaa euroa.