Britannian lankaverkot omistava BT ja kolmannen sukupolven kännykkäverkkoa operoiva 3 ovat tehneet lobbauksesta kansalaistoimintaa. Ne haluavat alentaa kännykkäoperaattorien keräämiä terminointimaksuja kansalaisten ja järjestöjen tuella.

Elokuun alussa BT:n ja 3:n nettivetoomukseen oli yhtynyt yli 150 000 kannattajaa. He vaativat Britannian televalvontaviranomaista Ofcomia laskemaan kännykkäoperaattoreiden terminointimaksuja.

Kun asiakas soittaa Britannian lankaverkosta kännykkään, hän joutuu maksamaan puhelun siirtymisestä viisi senttiä minuutti. Kännykästä lankaverkkoon soittava sen sijaan selviää alle puolella sentillä. BT:n mielestä tämä vääristää puhelubisnestä kännykkäoperaattoreiden eduksi.

BT:n Retail-yksikön strategiajohtajan Jeffrey Richardsonin mukaan maksut estävät yhtiötä tekemästä järkeviä pakettitarjouksia asiakkaille. Kännykkäoperaattorit voivat myydä kuukausisopimuksillaan isonkin määrän "ilmaisia" puheluminuutteja.

- Me emme voi sitä tehdä, sillä jos asiakas soittaa paljon kännyköihin, meille voi tulla isojakin tappioita, Richardson sanoo.

Pakettitarjousten mahdottomuus ei ole ainoa Richardsonia kismittävä kysymys. Lankaverkko menettää maksujen vuoksi myös puheluvolyymeja, kun tarkat asiakkaat soittavat kotoaankin kännykällä kännyköihin.

Kansalaiset tueksi

BT ja 3 aloittivat Terminate the Rate -kampanjansa vuosi sitten. Sen ainoana tavoitteena on alentaa kännyköihin soittamisen hintaa. On harvinaista, että yritykset hakevat kansalaistukea viranomaislobbaukseen, joka onnistuessaan toimii kilpailevia yrityksiä vastaan.

- Ofcom päättää syksyllä uuden terminointimaksun tasosta. Se tulee voimaan huhtikuussa 2011, Richardson kertoo.

Hänen mukaansa nettikampanja päättyy jo syksyllä, jos maksut alenevat nopeasti. Viranomaisilta tulleiden viestien mukaan nyt näyttää siltä, että kännykkäpuheluiden terminointimaksut alenevat aikaisempia suunnitelmia ripeämmin.

Kampanjan keräämä 150 000 kannattajan nimilista ei ole Britannian 60 miljoonan asukkaan mittakaavassa valtava, mutta allekirjoittajakaartiin kuuluu monia poliittisesti merkittäviä henkilöitä ja järjestöjä.

Yli kolmasosa kansanedustajista, neljä ammattiliittoa, seitsemän suurta hyväntekeväisyysjärjestöä, neljä liike-elämän järjestöä ja neljä telealan yritystä tuovat kampanjalle enemmän uskottavuutta kuin yksittäiset kansalaisnimet. Pelkästään allekirjoittaneilla ammattiliitoilla on yhteensä yhdeksän miljoonaa jäsentä.

Urheilun hinta hirvittää

BT käyttää netin mahdollisuuksia hyväkseen silloin, kun se tuntuu luontevalta. Ensimmäisessä nettikampanjassaan seitsemän vuotta sitten se pyysi kansalaisia kertomaan laajakaistatarpeistaan. Vastausten perusteella määriteltiin laajakaistan rakentamisjärjestys.

Silloinkaan BT ei myynyt mitään - vaan kyseli palvelutarpeista. Richardsonin mukaan on mahdollista, että nettikampanjointia käytetään pian uudelleenkin.

- Meidän mielestämme Sky Sports myy urheilulähetyksiään kohtuuttoman kalliilla tukkuhinnalla. Näiden hintojen laskemiseen voisi kysyä kansalaistukea.

Satelliittiyhtiön urheilulähetykset kismittävät kaapeli-tv-yhtiöitä ja BT:tä, jolla on myös televisiopalveluita. Kun Sky Sportsin tukkuhinnat ovat lähellä sen vähittäishintoja, muiden tv-verkkoyhtiöiden on mahdotonta saada niistä katetta.

Sky Sportsin hinnoittelusta voi tulla seuraava brittiläinen nettinäytelmä, jossa yritykset hakevat kansalaistukea painostaakseen viranomaisia laskemaan kilpailijan hintoja.