Kampanjat

Maarit Alkula 14.2. 10:04

Karhun turkki pehmeni ystävänpäiväpaitoihin, joita myydään yksinäisyyden vastaisen työn hyväksi

Laura Laine
Laura Laineen taiteellistama versio Karhun logosta

Maailmalla tunnettu suomalaistaiteilija Laura Laine taiteellisti Karhu-oluen logon ystävänpäiväpaitoja varten.

Muun muassa New Yorkin metroaseman kuvituksillaan lattiasta kattoon täyttänyt suomalainen kuvitustaiteilija Laura Laine taiteellisti ystävänpäivän kunniaksi Karhun logon. Erikoislogolla kuvitettuja t-paitoja myydään ystävänpäivänä yksinäisyyden vastaisen työn hyväksi.

Dekoratiivisista naishahmoista tunnetun ja kansainvälisesti arvostetun Laineen töitä on harvoin esillä kotimaassa. Karhu on ensimmäinen brändi, jonka logon Laine on taiteellistanut.

”Karhussa kiinnosti brändi ja sen inspiroiva logo, joka selkeydessään antoi tilaa luoda uutta. Olin myös innoissani mahdollisuudesta päästä tuottamaan jotain täysin erilaista. Sain työhöni vapaat kädet, ja minulle tuli heti selkeä fiilis siitä, mitä haluan luoda”, Laine kertoo tiedotteessa.

”Toin Karhuun lisää dekoratiivisuutta ja pehmeyttä karvatekstuurin kautta. Halusin kuitenkin pitää brändin tunnistettavuuden ilman mitään tekstiä. Jos olisin lähtenyt visuaalisesti liian kauas, olisi työtä saattanut olla vaikea palauttaa brändiin.”

Ystävänpäivänä myynnissä rajoitettu erä t-paitoja

Laineen Karhulle tekemästä työstä on tehty t-paita, joka on myynnissä vain ystävänpäivänä 24 tunnin ajan Karhun verkkokaupassa. Ystävänpäivän teeman mukaisesti erikoiserän paitoja myydään kaksi kerrallaan – toinen itselle ja toinen ystävälle. Paitojen tuotto lahjoitetaan yksinäisyyden vastaiseen työhön HelsinkiMissiolle.

”Halusimme juuri Laura Laineen suunnittelemaan oman näkemyksensä Karhusta, sillä hänen tyylinsä ja aikaisemmat työnsä tekivät meihin suuren vaikutuksen. Halusimme myös taiteellistaa ikonisen Karhumme tavalla, jota ei aikaisemmin ole tehty”, Sinebrychoffin Senior Brand Manager Nella Lämsä sanoo.

Laura Laineen versiota Karhun logosta käytetään ainoastaan ystävänpäivän ajan myynnissä olevassa paitaerässä.

”Ystävänpäivänä on tärkeää muistaa myös niitä, joilla ystäviä ei välttämättä ole. Siksi uniikin paitaerän tuotto haluttiin ohjata nimenomaan yksinäisyyden vastaiseen työhön”, hän jatkaa.

Lämsä kertoo M&M:lle, että idea kampanjaan tuli puheista tekoihin -tyyppisestä lähtökohdasta.

”Mietimme ystävänpäivän postauksia ja tulimme siihen tulokseen, että sen sijaan, että vain toivottaisimme hyvää ystävänpäivää, myös aktivoisimme ihmisiä muistamaan niitä, joilla välttämättä ole ystäviä ja samalla myös ilahduttamaan omaa ystävää”, Lämsä sanoo.

Hän kertoo, että Laineen versiota Karhun logosta käytetään ainoastaan ystävänpäivän paitaerässä.

Kampanjan budjetti on Lämsän mukaan karkeasti arvioiden noin 7 000–8 000 euroa.

Useita kansainvälisiä asiakkaita

Laura Laine

Laura Laineen aiemmat työt ovat olleet esillä useiden muotialan johtavien brändien kuvituksissa. Hänen asiakkaitaan ovat muun muassa eri maiden Vogue-lehdet, Givenchy, Elle, The New York Times, Sephora, Marie Claire, The Guardian, Zara ja Pantene.

Laineen ura lähti nousuun vuonna 2009, kun Zara halusi aloittelevan kuvittajan työt verkkokampanjaansa. Suureen kansainväliseen suosioon Laine nousi viimeistään vuonna 2014, kun Pantene teippasi lyhtypylväitä ja New Yorkin Grand Central Station -metroaseman Laineen kuvituksilla.

”Olihan se shokki, kun sain vasta aloittelevana kuvittajana heti yhteydenoton Zaran mainoskampanjan tiimoilta. Sen jälkeen olen tehnyt paljon kansainvälisiä töitä. Hätkähdyttävä hetki oli tajuta, että New Yorkissa kokonainen metroasema oli teipattuna töilläni”, Laine sanoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö