Kisat

Mari Karjalainen 10.4.2014 14:47 päivitetty 4.2.2016 10:40

Kari Eilola: "Grand Prix'n valinta oli helppo"

Nissan Nismo Watch oli ylitse muiden Vuoden Huipuissa.

Grafian Vuoden Huippujen historian ensimmäisen Grand Prix -pääpalkinnon sai TBWA Helsingin Nissanille suunnittelema Nissan Nismo Watch. Sen valitsi 16 Kultahuipun joukosta kilpailun ylituomari, luova johtaja Kari Eilola.

”Mielestäni valinta oli helppo. Muissakin sarjoissa tehtiin todella hyvää työtä sarjan sisällä, mutta tämä työ rikkoi sarjoja. Nissan Nismo ei ole pelkästään kello, vaan prototyyppi, jonka ideana on olla pr-aihe ja saada sen kautta Nissanille paljon julkisuutta mediassa. Siinä se onnistui hyvin”, Eilola totesi M&M:lle Tapahtumakeskus Telakan pihalla keskiviikkoiltana voittajan julkistamisen jälkeen.

Nissan Nismo Watch nappasi Kultahuiput Digitaalinen markkinointiviestintä ja Innovatiivinen media tai ympäristö -sarjoissa.

”Nismon suunnittelijat kertoivat lavalla tuotteen menevän myös tuotantoon. Se noudatti kuitenkin samaa konseptia kuin ne tuotteet, joiden ei ole koskaan tarkoitus mennä tuotantoon. Tarkoituksena on kertoa siitä, mikä on brändin idea. Sellainen on huomattavasti halvempi tehdä ja luultavasti sillä sai tässä tapauksessa vielä paremmin positiivista huomiota, jos verrataan vaikka siihen, että Nissan olisi alkanut valmistaa auton prototyyppiä”, Eilola sanoo.

Grand Prix'n ideana on nostaa esille yksi maininnan arvoinen teko luovan suunnittelun kentällä. Palkinto tullaan jakamaan myös jatkossa.

”Käytäntö on hyvä, koska se antaa terävän kärjen sille, mitä kilpailussa tänä vuonna valittiin. Kultahuiput alkavat olla jo tasaisen hyviä. On perusteltua nostaa esille yksi, joka on esimerkillisin”, Eilola sanoo.

Eilola kertoo, että tänä vuonna kilpailussa on aistittavissa varmistelua ja se näkyy, että töitä tehdään pienemmillä budjeteilla ja suunnitteluraameilla.

”Samalla tehdään enemmän taktista, mikä ei ole lainkaan huono idea. Päinvastoin se, että opitaan tekemään taktisesti pitkäjänteistä brändiä, on hieno asia.”

Eilola muistuttaa, kuinka Ruotsissa markkinointiviestintä on strateginen väline, kun taas Suomessa siihen ei panosteta tarpeeksi.

”Tänä vuonna Asiakashuipulla palkittiin Elisan kuluttajaliiketoiminnan markkinointijohtajana toimiva Tomi Wirtanen, joka edustaa juuri sitä asiakasta tai markkinointijohtajagenreä, joka ymmärtää viestinnän arvon liiketoiminnalle ja luovuuden arvon viestinnälle.”

Wirtasen aiemmin McDonald'silla tekemä työ on näkynyt menestyksenä Vuoden Huiput -kilpailussa useina vuosina.

Grafian hallituksen puheenjohtaja Antero Jokinen on samoilla linjoilla Eilosen kanssa.

”Se mitä luova teollisuus Suomessa tekee, nähdään perinteisesti tukitoimintona, mutta se voisi olla suomalaisten yritysten ydinkompetenssi. Haluamme korostaa sitä, että vaikka Suomi on perinteisesti insinöörivaltio, täällä on ihan mieletön aivopääoma luovaan hommaan ja se pitää nostaa esille, ei pelkästään tässä kilpailussa vaan kaikilla luovilla aloilla.”