M&M LAPPEENRANNASSA

Irmeli Salo 13.9.2013 09:38 päivitetty 4.2.2016 10:35

Karjalassa kajahtaa venäjä

Ari Nakari

Venäläisten matkailijoiden virta tuo Lappeenrannan kaupalle ja palveluille tänäkin vuonna yli 300 miljoonaa euroa. Potista osaansa kärkkyvät myös kaupungin mainostoimistot.

Lappeenrannan keskustan naistenvaateliikkeessä venäjää rupattavat niin asiakkaat kuin myyjät.

On outoa tuntea itsensä turistiksi entisessä kotikaupungissaan. Ja vieläpä ummikoksi.

Silmiin pistää kauppakeskusten määrä. Niitä on yksin pienessä keskustassa viisi: Iso Kristiina, Armada, Opri, Weera ja Galleria.

Vaikka kauppakeskuksissa on pääsääntöisesti samat ketjuliikkeet kuin muallakin maassa,  Lappeenrannassa on silti tarjolla paljon enemmän luksustuotteita kuin muissa samankokoisissa maakuntakaupungeissa.

Ei ole ihme, että kauppiaat laskevat itämatkailijoiden varaan. Venäläisiä kävi Lappeenrannassa viime vuonna 1,5 miljoonaa ja he käyttivät rahaa lähes 300 miljoonaa euroa.

Venäläistulva näkyy myös Lappeenrannassa toimivien markkinointiviestintäalan yritysten arjessa.

Ravintolaopein mainostoimistoyrittäjäksi

Lappeenrannassa toimii tusinan verran markkinointiviestintäalan yrityksiä. Enemmistö on pienyrityksiä, jotka tarjoavat töitään etupäässä paikallisille asiakkaille.

Mainostoimistoista suurin on Mediakolmio, joka kurkottamalla rajojen yli hakee lisää kasvua. Siis sinne.

Mediakolmion kaksikerroksinen, design-huonekaluilla sisustettu päätoimisto sijaitsee Lappeenrannan keskustassa kuusi vuotta sitten avatussa kauppakeskus Galleriassa.

Toimiston perusti vuonna 1995 toimitusjohtaja Janne Mäenpää, joka oli tuolloin 24-vuotias. Takana oli kuitenkin jo monta vuotta työelämässä.

Mediakolmio työllistää 25 henkeä ja hakee tänä syksynä peräti kahdeksaa uutta tekijää.

Yhtiöllä on toimisto Helsingin Kampissa ja tämä haarakonttori työllistää kolmasosan Mediakolmion väestä. Osa nyt haettavista tekijöistä sijoittuu Helsinkiin.

”Kolme vuotta sitten perustimme Mediakolmio East Oy:n palvelemaan niitä yrityksiä, jotka markkinoivat venäläisille asiakkaille. Kohderyhmänä ovat Suomeen tulevat ostosmatkailijat”, Mäenpää sanoo.

Lue koko juttu tuoreesta Markkinointi&Mainonta-lehdestä. Tilaa lehti täältä tai osta irtonumero Akateemisesta Kirjakaupasta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö