Karmaraman tavoite on ollut sen perustamisesta lähtien olla maailman edistyksellisin luova toimisto. Karmaraman strategisen johtajan Sid McGrathin mukaan toimisto on tiennyt aina, että tavoitteeseen pääseminen vaatii isomman pelurin kelkkaan hyppäämistä.

”Asetimme tavoitteeksemme olla maailman edistyksellisin toimisto vuonna 2010 ja tiesimme jo silloin, että haluamme olla osa jotain isompaa kokonaisuutta. Meitä ovat lähestyneet markkinointialan isot holding-yhtiöt kuten esimerkiksi WPP, Dentsu Aegis Network ja Omnicom, mutta emme pitäneet yhtiöitä tarpeeksi edistyksellisinä. Vasta Accenture Interactive n kunnianhimo vakuutti meidät. Pidimme yrityskauppaa silloin edistyksellisimpänä tekona, mitä kukaan pystyi alalla tekemään".

"Kauppa yllätti koko alan. Kukaan ei uskonut, että tekisimme sellaisen peliliikkeen, koska yrityskulttuurimme ovat niin erilaisia."

Accenture Interactive on osa konsulttitalo Accenturea, joka vaikuttaa kasvottomalta megakorporaatiolta Karmaraman rinnalla. Yritysoston hetkellä vuonna 2016 Karmarama työllisti 250 työntekijää, Accenture 384 000 maailmanlaajuisesti.

"Accenture Interactive oli kiinnostunut työjäljestämme, joka perustuu yrityskulttuurimme. Se teki selväksi, että se mikä on meille tärkeää, on myös heille tärkeää. Tällä Accenture Interactive tarkoitti, että se haluaa säilyttää Karmaraman yrityskulttuurin ja itsenäisyyden", McGrath kertoo.

Ainakin yhden listauksen mukaan Karmaraman työntekijät pitävät työpaikastaan entistä enemmän. Brittilehti Sunday Times listaa vuosittain Britannian parhaita työpaikkoja, ja Karmarama otti listauksessa tänä vuonna toistaiseksi korkeimman sijoituksensa – kahdeksannen sijan. Viime vuonna toimisto oli sijalla 21.

"Työtyytyväisyys perustuu siihen, että työntekijämme ymmärtävät, mihin toimisto pyrkii. Työntekijöiden pitää aktiivisesti tehdä töitä yhteisen tavoitteen saavuttamisen eteen."

McGrathin mukaan Karmarama ei ole tinkinyt luovuudesta yrityskaupan jälkeen, vaikka datan käyttäminen näyttelee isoa osaa toimiston työssä.

"Käytössämme oleva datan määrä on kolminkertaistanut. Ennen joulua voitimme vähittäiskauppaketju Lidlin asiakkuuden. Teimme Lidliä varten muun muassa etnografista tutkimusta kauppaketjun asiakkaista. Teimme tämän yhdessä Accenture Interactiven tiimin kanssa", McGrath kertoo.

Lue lisää Karmaraman ja Accenturen yhteisestä taipaleesta Markkinointi & Mainonta -lehdestä 9/2019.