Mainonnan eettisyys

Laura Kukkonen 17.10. 08:40

Karmiva kauhunukke oli liikaa mainonnan valvojalle – Spotify sai kiellon

Colourbox
Spotifyn kauhuestetiikkaa imitoiva mainos meni valvojan mielestä liian pitkälle. Kuvituskuva.

Spotifyn mukaan mainoksessa oli kyse parodiasta.

Ison-Britannian mainontaa valvova Advertising Standards Authority (ASA) on kieltänyt suoratoistopalvelu Spotifyn tuoreen mainoksen.

ASA:n mukaan YouTubessa ennen varsinaisia videoita esitetty preroll-mainos on "tarpeettoman ahdistava" nuorille yleisöille. Asiasta kertoo The Drum.

Mainoksessa kolme nuorta aikuista kuuntelee aamupalapöydässä Camilla Cabellon hittiä Havana. Yhtäkkiä videoon tulee mukaan kauhuelokuvatyyliin karmiva vanha nukke, joka alkaa piinata mainoksen hahmoja aina kun Cabellon kappale soi.

Spotifyn mainos päättyy englanninkieliseen tekstiin: Killer songs you can't resist. Vapaasti suomennettuna lause kuuluisi näin: Tappavan hyviä lauluja, joita et voi vastustaa.

ASA otti mainonnan tutkintaan sen jälkeen, kun sitä oli näytetty DanTDM-pelikanavalla. Valvoja katsoi kanavan olevan houkutteleva erityisesti lapsille.

Spotify taas on kertonut varmistaneensa, ettei video aiheuta tarpeetonta ahdistusta ja että mainos on kuvattu kauhuelokuvatrailereita parodioivaan tapaan. Spotifyn mukaan katsojat kyllä ymmärtäisivät, että mainos on niin sanottu "spoof", eli parodia varsinaisesta kauhusta.

Lisäksi Spotifyn mukaan mainoksen alkuun oli lisätty musiikillisia ja visuaalisia merkkejä siitä, että jotain kauhuun viittaavia elementtejä on tulossa. Lisäksi videon pystyi ohittamaan YouTubessa, eli sitä ei ollut pakko katsoa alusta loppuun. Spotifyn mukaan mainos oli suunnattu nuorille aikuisille, 18–34-vuotiaille.

ASA kuitenkin katsoi, että mainoksen elementit viittasivat hahmoihin kohdistuvaan väkivaltaan. Vaikka useimmat aikuiset katsojat huomaisivat parodiaan viittaavat ominaisuudet, ne eivät olisi yhtä helposti erotettavia lapsille. ASA kehottaa Spotifyta kohdentamaan jatkossa mainontansa tarkemmin ja tekemään sellaista sisältöä, joka ei pelota tai ahdista lapsia.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö