Isokyröläisen tislaamon Kyrö Distilleryn valmistama vakioviski kilpaili “Maailman viskit”-kategoriassa, jossa kilpaili viime vuonna 154 eri viskiä.

Alan arvostetuimpiin kilpailuihin lukeutuvaan International Wine and Spirit Competition -kilpailuun osallistuu vuosittain alkoholituotteita yli 90 maasta.

Tuomaristo koostuu 250 alkoholialan ammattilaisista ja maistelee kilpailuun osallistuvat tuotteet sokkona.

Kovatasoisen kisan neljässä eri viskikategoriassa huippumenestys ei tule helpolla. Kullan saavuttamiseen tuomariston pisteiden keskiarvon on oltava vähintään 95 pistettä. Kyrön viski nousi nyt peräti korkeimpaan kategoriaan, sillä 98 pistettä oikeuttaa ”gold outstanding” -tunnustukseen, jonka saavutti tänä vuonna vain viitisenkymmentä juomaa.

”Tämä on meille iso juttu, luonnollisesti. Eurooppalainen ruisviski on ilmiönä muutenkin nosteessa, kuten The New York Timesin kesällä aiheesta julkaisema artikkeli kertoo”, Kyrön brändijohtaja Mikko Koskinen kommentoi kisamenestystä M&M:lle.

Eurooppalaisten ruisviskien maailmanvaltauksesta kirjoittanut The New York Times nosti Kyrö Malt-ruisviskin uutisiin tämän vuoden kesäkuussa ja odotukset tuotteelle ovatkin olleet korkealla.

”Kiinnostus ja kysyntä viskille on ollut niin kovaa, että päätimme jo hyvissä ajoin kesän alussa avata verkkokaupan Saksaan. Sitä kautta pystymme palvelemaan kuluttajia Euroopassa ja muualla maailmassa”, kommentoi Kyrön toimitusjohtaja Miika Lipiäinen tiedotteessa.

Kotimaisesta rukiista valmistettu viski tulee myyntiin Kyrön saksalaiseen verkkokauppaan 15. elokuuta ja Alkoihin arviolta 17. elokuuta.

”Alun perin meidän oli lanseerata tuote jo toukokuussa. Koronapandemia veti kuitenkin kaikki suunnitelmat uusiksi ja tehtiinkin sitten käsidesiä, eikä ruisviskiä”, naurahtaa Koskinen.

Suomalaista makua ja designia

Single Malt-viskit valmistetaan yleensä ohrasta, mutta Kyrön viski on tislattu sataprosenttisesti suomalaisesta täysjyvärukiista.

Tislauksessa lainataan skottityyppistä pannutislausta ja tynnyrikypsytys on amerikan valkotammitynnyrissä yhdysvaltalaisviskeille tutulla tavalla.

”Aivan vastaavalla tavalla ei maailmassa tehdä viskiä. Mietimme, että jos tehdään suomalaista viskiä niin se pitää tietenkin tehdä rukiista”, toteaa päätislaaja Kalle Valkonen.

Mikko Koskisen mukaan Kyrön tavoitteena oli luoda viski, jonka ympärille sekä viskeihin perehtyneet asiantuntijat että aloittelevat viskinmaistelijat aloittavat voisivat kokoontua tasa-arvoisesti. Tämä toteutuu, koska makukokemus on molemmille uusi.

”Kyrön viskiä voi nauttia kuten itse halua. Sellaisenaan, jäillä tai cocktaileissa”, Koskinen summaa.

Kyrö Maltin uusi pakkaus julkistetaan nyt ensimmäistä kertaa. Viskille oman lasipullon on muotoillut Mikko Laakkonen. Muilta osin pakkaus on suunnittelutoimisto Werkligin luovan johtajan Anssi Kähärän suunnittelema.

”Tuore menestys antaa meille mukavan lentävän lähdön tuotejulkistuksen kynnyksellä”, iloitsee Mikko Koskinen.