Tapaus: Kaslinkin kauratuotteiden lanseeraus Ruotsissa

Kuka teki: Drama Queen

Tavoite: Esitellä Kaslink Aito -tuoteperhe ruotsalaisille kuluttajille

Elintarvikeyhtiö Kaslink toi Kaslink Aito -kauratuotteensa Ruotsissa markkinoille huomiota herättävästi maaliskuussa alkaneella mainoskampanjalla, jossa käytettiin kuvia parittelevista eläimistä. Ruotsin Drama Queen in suunnittelema konsepti on nimeltään En kärlekshistoria med naturen, suomennettuna Rakkaustarina luonnon kanssa.

Kaslinkin luovan johtajan Juha-Petteri Kukkosen mukaan kuvien tarkoituksena oli kertoa kuluttajille, että kaura on vastuullinen valinta, jonka avulla luonto voidaan säilyttää tulevillekin sukupolville. Huomion herättäjänä mainoksissa käytettiin kuvia luonnossa parittelevista eläimistä, ja kaupoissa tuotteiden yhteydessä puolestaan näytettiin eläinten poikasten kuvia viittaamassa siihen, millainen luonnon kiertokulku on, kun ostoksilla tehdään vastuullisia valintoja.

Kukkosen mukaan kampanja onnistui hyvin tavoitteessaan herättää huomiota. Suomenkin puolella tiedotusvälineissä kirjoitettiin, että suomalaista kauramaitoa myydään Ruotsissa eläinseksillä.

Kampanja oli näkyvästi esillä ulkomainoksissa Ruotsin isoimmissa kaupungeissa ja digikanavissa. Lisäksi tehtiin jonkin verran tapahtumayhteistyötä ja maistatusta, ja PR:n avulla saatiin myös artikkeleita paikalliseen mediaan.

Näyttäviä ulkomainosjulisteita jopa varastettiin.

"Kampanja oli niin kiinnostava ja kuvat niin hienon näköisiä ja erikoisia, että ihmiset varastivat mainosjulisteita. Meille kerrottiin kymmenistä tyhjistä paikoista, joilta esimerkiksi Tukholman metrossa oli varastettu mainoksiamme. Clear Channel iltä oli kyselty, voiko mainosjulisteita kampanjan jälkeen ostaa itselleen."

Kampanjan suosio näkyi myös tuotteiden myynnissä.

"Saamamme näkyvyys oli aivan huikeaa. Sosiaaliseen mediaan postattiin paljon kuvia ulkomainoksistamme ja ne herättivät keskustelua. Kampanja oli todella onnistunut, ja sen aikana tuotteiden myynti nousi erittäin paljon."

Sosiaalisen median markkinoinnista vastaava henkilö sai yllättävän kampanjan vuoksi jopa viestin, jonka lähettäjä luuli Kaslinkin Instagram-mainosta kaapatuksi, koska siinä oli parittelevia eläimiä.

Kritiikkiäkin kampanja sai osakseen, mutta Kukkosen mukaan yllättävän vähän.

"Oletimme, että sitä olisi voinut tulla, mutta ihmiset vaikuttivat ymmärtäneen aika hyvin tarinan pointin. Emme halunneet myydä asioita millään eläinseksillä, vaan herätellä tekemään vastuullisia valintoja. Jonkin verran sosiaalisessa mediassa tuli myös negatiivista palautetta, mutta positiivista saimme siihen verrattuna huomattavasti enemmän."

On mahdollista, että samaa kampanjaideaa hyödynnetään tulevaisuudessakin.

"Sanotaan näin, että vastaanotto oli erinomainen, ja olisihan se erikoista, jos jättäisimme tämän käyttämättä."

Kukkonen ei paljasta kampanjan budjettia, mutta kertoo, että tuotteiden lanseeraaminen Ruotsissa oli Kaslinkin tähän asti merkittävin markkinoinnillinen panostus.

Nyt Kaslinkilla on Ruotsissa myynnissä kuusi tuotetta. Kukkonen kertoo, että kampanja on herättänyt kiinnostusta myös kaupan toimijoissa, ja lisää tuotteita on tulossa Ruotsissa saataville syksyllä. Kaslink aikoo laajentaa kauratuotteidensa vientiä myös kokonaan uusille markkinoille.

Artikkeli on julkaistu Markkinointi & Mainonta -lehdessä 11/2019.