Alepa haluaa entisestään edistää kaupunkipyöräilyä lanseeraamalla kesäkampanjan, jonka puitteissa pyöräilijöitä kannustetaan tekemään pyöräilytaideteoksia karttasovelluksen, kuten Sportstrackerin, avulla. Taideteos syntyy sitä mukaa, kun pyöräilijä etenee.

Karttoihin piirtyneillä kuvilla voi osallistua kilpailuun, jonka pääpalkinto jaetaan Taiteiden yönä. Sen jakaa Helsingin juhlaviikkojen taiteellinen johtaja Marko Ahtisaari. Palkintona on keltainen Jopo.

Kilpailun kuraattorina ja päätuomarina toimii graafikko, bloggaaja ja kaupunkipyöräilijä Kasper Strömman, jonka johdolla kesäkampanja polkaistiin käyntiin tänään.

Strömman odottaa innolla kilpailuun tulevia kuvia, joiden tekemisessä vain mielikuvitus ja kaupunkipyöräasemat ovat rajana. Joillekin voi toki tulla kiusaus piirrellä pyöräreiteistä härskejä, mutta niillä ei välttämättä pärjätä kilpailussa.

"En usko, että nostan isoja falloskuvia palkintopalleille, toki jos joku tekee 100 kullikierrosta, niin olisihan se hauskaa jo määrällisesti", Strömman pohti palkitsemiskriteereitään.

Jos haluaa tehdä isomman kuvan, pyörää täytynee vaihtaa, koska muutoin puolen tunnin ajon jälkeen alkaa raksuttaa lisämaksu. Toisaalta Strömman odottaa mielenkiinnolla, kuinka pieniä pyöräreittitaideteoksia voidaan luoda.

Strömmanin taideteos on tässä. Se esittää kolmioleipää.

"Kolmio kuvastaa kolmioleivän ja Alepan vahvaa symbioosia. Eväshankinnat yhdistyvät mielessäni vahvasti fillaroitavaan Alepaan", hän perustelee.

Maailman kuuluisin gps-reiteistä taidetta tekevä pyöräilijä lienee kanadalainen Stephen Lund, jonka pyöreiteiltä löytyy muun muassa Darth Vader sekä dinosauruksia ja muita eläimiä.

Helsingissä Euroopan eniten kaupunkipyöräajoja

Alepan markkinointipäällikkö Timo Jalo sanoo, että Helsingissä poljetaan kaupunkipyörillä eniten eurooppalaisista kaupungeista. HSL :n tilastojen mukaan viime vuonna Helsingissä ja Espoossa kaupunkipyörillä liikkui yhteensä 48 500 polkijaa. Yhdellä pyörällä ajettiin päivässä keskimäärin 6,8 matkaa. Tänä kesänä myös Vantaa sai omat Alepa-pyöränsä.

Kaupunkipyörät on nähty Alepassa hyvänä jatkona osuuskaupan tehtävän toteuttamisessa ja Alepan urbaanin ja ekologisen mielikuvan kehittämisessä.

"Siitä on ollut markkinoinnillisesti valtavaa hyötyä esimerkiksi Alepan brändin ekologisuuden kannalta. Viimeisimmän tutkimuksen mukaan ekologisuuden indeksi oli noussut 150 prosenttia", Jalo sanoo.

Alepan fillart -kesäkampanjan on suunnitellut yhdessä Alepan oman markkinointiimin kanssa Bob the Robot ja Carat. Strömmanin lisäksi kampanjassa tullaan näkemään myös muita vaikuttajia, jotka on valittu Indieplace Oy :n -vaikuttajaverkostosta. Strömman on mukana kampanjassa Asennemedia n kautta.

Kampanjakuvia voi lähettää sosiaaliseen mediaan 31.8. asti hashtagilla #AlepafillART.

Lisäys 28.6.2019 klo 12.10: Kasper Strömman on mukana kampanjassa Asennemedian kautta.