Sitä mukaa kun viranomaiset ovat alkaneet suositella kasvomaskien käyttöä maailmalla, brändättyjen maskien paheksunta on muuttumassa muotivillitykseksi ainakin Amerikassa. Koronapandemian alussa Facebook ja Google ilmoittivat kieltävänsä osin myös kasvomaskien mainonnan, koska yleisesti ajateltiin, että jotkin tahot voisivat rahastaa koronaviruksella.

Digijätit taistossa koronaa vastaan: Google estänyt kymmeniätuhansia mainoksia, Facebook poistaa tietynlaiset ilmoitukset

AdAge kirjoittaa nyt, että päätös on kumottu, ja monet brändit tarjoavat nyt maskeja, jotka näyttävät muodikkailta tai antavat käyttäjälle mahdollisuuden ilmaista itseään ja mieltymyksiään. Ennakkotilausmyynti on mennyt kuin kuumille kiville, ja toimitusajat venyvät viikkoihin.

Amerikassa kuluttajille on tarjolla nyt muun muassa NBA:n, NHL:n ja NFL:n joukkueiden logoin koristeltuja suojuksia.

Viime viikolla Disney ilmoitti alkavansa valmistaa maskeja, joihin on painettu sen rakastetuimpien hahmojen kuvia kuten Mikki ja Minni Hiiri, Star Warsin hahmoja tai Frozenin Anna ja Elsa. Disney huomauttaa, että sen uudelleenkäytettävät maskit eivät sovellu suojiksi leikkaussaleihin tai tehtaisiin. Osan maskeista se lahjoittaa ilmaiseksi vähävaraisille perheille, ja myymistään maskeista Disney lahjoittaa miljoona dollaria MedShare-hyväntekeväisyysjärjestölle.

Myös musiikkiala on herännyt maskituotantoon. Esimerkiksi metallibändi Korn on tenyt mustia, omalla logollaan varustettuja maskeja. Universal Music Group brändää maskeja eri artistien faneille. Ainakin Billie Eilish, Justin Bieber, Willie Nelson, Bob Marley ja Queen ovat saamassa omat maskinsa.

Niin Korn kuin muutkin brändättyjä kasvomaskeja myyvät tahot muistuttavat silti kuluttajia siitä, että kankaiset maskit eivät täysin suojaa käyttäjiään kaikkien pienimmiltä ilmassa leijuvilta partikkeleilta ja viruksilta. Uudelleen käytettävä maski pitää myös pestä jokaisen käytön jälkeen 90 asteessa.