Ohjelmistoyhtiö Smartly.io tunnetaan mainosten hallintatyökalustaan, jolla se on noussut markkinajohtajaksi suuryritysten Facebook -mainonnan toteuttamisessa.

Nyt yhtiön palvelut laajenevat Pinterest -mainonnan pariin. Myöhemmin Smartlyn palvelu laajenee myös Twitter in, Snapchat in ja Google -mainonnan puolelle.

Uudet aluevaltaukset vaativat myös lisää työvoimaa. Yhtiön mukaan sillä on tällä hetkellä auki 185 työpaikkaa eri puolilla maailmaa. Smartly on avannut tänä vuonna kahdeksan uutta toimipistettä, ja se toimii nyt 17 maassa. Tänä vuonna yhtiö on jo palkannut 90 uutta työntekijää.

"Pinterest-kumppanuuden myötä kasvutahti kiihtyy entisestään ja ensi vuonna luvassa on lisää tuotelaajennuksia", tuotekehitysjohtaja Otto Hilska sanoo.

Hilskan mukaan noin puolet yhtiön rekrytointitarpeesta on Suomessa.

"Meillä on nyt Helsingissä 75 ihmistä tuotekehityksessä, ja mielellään tuplaisin tämän määrän mahdollisimman nopeasti", Hilska sanoo.

Pinterest ei ole Suomessa erityisen laajasti käytetty somepalvelu, mutta se on suosittu erityisesti Yhdysvalloissa, joka on Smartlyn tärkeä markkina-alue. Hilskan mukaan valinta aloittaa laajentaminen juuri Pinterestistä liittyy sen asiakkaiden tarpeisiin.

"Pinterestin hallintatyökalut ovat samassa tilassa kuin Facebookilla noin viisi vuotta sitten, kun aloitimme. Niitä ei ole suunniteltu isojen mainostajien kampanjoinnin optimointiin", Hilska sanoo.

Hilskan mukaan monet yhtiön asiakkaat saavat hyviä tuloksia Pinterest-mainonnasta, mutta kampanjoiden pyörittäminen nielee runsaasti työvoimaa.

Smartlyn ohjelmisto on ollut muutaman Pinterest-mainostajan testikäytössä jo kesästä lähtien. Sen asiakkaista esimerkiksi muodin verkkokauppa TechStyle pystyi testijaksollaan kolminkertaistamaan Pinterest-mainontansa määrän säilyttäen vaaditun tulostason.dd

Pinterest tavoittaa noin 250 miljoonaa käyttäjää, ja yhtiö on arvioinut sen mainostulojen ylittävän tänä vuonna jo miljardin dollarin rajan. Tällä hetkellä Pinterest-mainonta on mahdollista englanninkielisillä alueilla.

Hilskan mukaan yhtiön tavoitteena on laajentaa Smartlyn työkalu kattamaan mainosten hallinta myös muissa sosiaalisen median kanavissa kuten Twitterissä ja Snapchatissa.

Yhtiö on pitkällä myös Google Adwords -mainonnan työkalujen kehityksessä.

"Se on kypsempi markkina ja vaatii meiltä investointeja luoda sinne hyvä, kattava tuote. Sen parissa meillä on jo ensimmäiset kolmisenkymmentä asiakasta mukana kehitystyössä ja tulokset ovat hyviä", Hilska kertoo.

Google Adwords toimii hakusanojen perusteella, ja Smartlyn tavoitteena on hyödyntää tekoälyä hakusanojen entistä paremmassa optimoinnissa kampanjan tuloksellisuuden parantamiseksi.

Smartly teki viime vuonna jo 30,5 miljoonan euron liikevaihdon huikean kannattavasti. Viime syksynä Smartlyn vanhat omistajat ja henkilöstö myivät 16,7 miljoonalla eurolla siivun yhtiöstä pääomasijoittaja Highland Europe lle ja Matti Alahuhdalle.

Hilska ei vielä halua paljastaa, millaista liikevaihtoa yhtiö odottaa tälle vuodelle.

"Olemme jatkaneet kasvu-uralla, mutta en halua tässä vaiheessa spoilata tilinpäätösuutisia. Keskitymme nyt uusiin kanaviin laajentamiseen, mutta niistä emme odota vielä tälle vuodelle kovin suurta liikevaihtoa", Hilska sanoo.

Suuri osa Smartlyn pienemmistä toimistoista on keskittynyt myyntiin. Hilskan mukaan uusien toimistojen avaaminen on ollut järkevää silloin, kun tietyllä markkinalla on jo tarpeeksi isoja asiakkaita, joiden kanssa yhtiö haluaa tehdä läheistä yhteistyötä. Laajeneminen ei siis ole itsetarkoitus.

"Lähtökohtaisesti emme avaa uusia toimistoja kovin etukenossa ennen kuin alueella on asiakasvetoa. Tavoitteena on, että kaikki toimistot ovat kannattavia", Hilska sanoo.

Hilskan mukaan erityisesti ohjelmistokehittäjien löytäminen on nyt kasvun pullonkaula. Siksi Smartly on tuonut noin puolet uusista työntekijöistään ulkomailta esimerkiksi Venäjältä ja muualta Itä-Euroopasta. Suomen vetovoimaa kasvattavat Hilskan mukaan yleinen kehitys startup-ekosysteemissä sekä Suomen koulujen hyvä maine.

"Tänne on muuttanut paljon perheellisiä ihmisiä", Hilska kertoo.