Graafinen ala

Aleksi Ylä-Anttila 10.10. 15:38 päivitetty 10.10. 15:46

Kasvuyritys Coloro ostaa painotalo DiPrintin: "Maailmalla graafinen ala kasvaa voimakkaasti"

Coloro
DiPrintin perustaja Peter Maarosesta (vas.) tulee yrityskaupan myötä Coloron osakas. Vierellä Coloron toimitusjohtaja Jyrki Narinen.

Syksyllä perustettu graafisen alan kasvuyritys Coloro ostaa painotalo DiPrintin koko osakekannan. 19 henkeä työllistävän DiPrintin liikevaihto on noin 3,0 miljoonaa euroa ja edellisen vuoden liiketulos 186 000 euroa.

Coloron perustajaosakkaat ja pääomistajat ovat toimitusjohtaja Jyrki Narinen, hiljattain Smartumin myynti- ja markkinointijohtajan tehtävät jättänyt founding partner Ilkka Mattila, Roope Ropponen sekä Ii-Min Tcheng.

Yrityskaupan myötä DiPrintin perustajasta Peter Maarosesta tulee Coloron osakas. Osapuolet eivät julkista kauppahintaa.

Coloron toimitusjohtaja Jyrki Narinen on tyytyväinen nyt solmittuun yrityskauppaan.

"Tavoitteemme on nousta nopeasti graafisen alan kärkitekijöiden joukkoon. DiPrintin hankkiminen on ensimmäinen, mutta ei viimeinen askel tällä tiellä. Lisää yritysostoja on luvassa", Narinen, kertoo.

Peter Maaronen kertoo miettineensä jo pidempään DiPrintin tulevaisuutta ankarasti kilpaillulla alalla. Maarosen mukaan yrityksen kasvuvauhti on ollut hyvä, mutta nyt vaaditaan isompia hartioita seuraavan harppauksen tekemiseen.

"Vaihtoehtoja oli useita, mutta Coloron perustajien intohimo ja tahto muuttaa toimialaa vakuuttivat minut siitä, että tämä on oikea ratkaisu. Haluan, että DiPrint jatkaa elämäänsä yrittäjävetoisena, jossa johdolla ja omistajilla on kasvot", perustelee Maaronen.

Kauppa vahvistaa Jyrki narisen mukaan virallisesti pari viikkoa sitten toimintansa aloittaneen Coloron asemaa nimenomaan myymälämateriaalien ja suurkuvatuotteiden saralla.

"Kaupan myötä kapasiteettia on omasta takaa reiluunkin kasvuun tarvittava määrä. Tämä on edellytys tuloksekkaalle automaation lisäämiselle ja prosessien hiomiselle."

Kasvua orgaanisesti ja yritysostojen kautta

Jyrki Narinen kertoo M&M:lle, että yrityksen tarjoamaan kuuluvat perinteisen tulostamisen ja painamisen ohella logistiikka-, asennus- ja menekinedistämispalvelut.

"Käytössä on niin sanottu täyden palvelun malli sekä kiinteistöille että myymälöille. Suomessa on perinteisesti lähdetty siitä, että painamis- ja tulostuspalvelut ostetaan erikseen ja logistiikka- ja asennuspalvelut erikseen. Me lähdemme tekemään kokonaisvaltaista pakettia. Ajatusmallina on myös digitalisoida koko tilausprosessi", Narinen kertoo.

Coloron founding partner, perustajaosakkaisiin ja pääomistajiin kuuluva Ilkka Mattila kertoo M&M:lle, että hänen tehtäväkseen Smartumilla annettiin kokonaan uuden myynnin ja markkinoinnin prosessin sekä markkinoinnin automaatioprosessin rakentaminen. Kun projekti saatiin maaliin, veri veti takaisin yrittäjäksi.

Ennen Smartumia SOK:n palveluksessa tittelillä Head of Marketing Process työskennellyt Mattila kertoo, että kokemus SOK:lla viestitti hänelle, että printtialalla on valtava potentiaali, mutta alan digitalisoimisessa riittää tehtävää.

"On myös syytä huomata, että maailmalla graafinen ala kasvaa voimakkaasti, kaksinumeroisia lukuja. Printin käytön tapa on vain muuttunut. Suurin paine kasvuun on nimenomaan yhä personoidummassa viestinnässä sekä toisaalta myymäläympäristön muuttamisessa mediaksi. Tätä muutosta myös Suomessa tehdään kovaa kyytiä kautta retail-markkinan", kertoo Mattila.

Jyrki Narisen mukaan tällä hetkellä 26 henkeä työllistävä Coloro tavoittelee ensimmäisenä toimintavuotenaan kovaa kasvua.

"Unelmana on 10 miljoonan liikevaihto. Jos jäämme alle kahdeksan miljoonan, se olisi jo katastrofi! Tulostavoitteena on ensimmäisenä vuonna 10 prosenttia liikevaihdosta.  Jos saamme orgaanisen kasvun ja yrityskaupat maaliin, olemme minimitavoitteessa", kertoo Narinen.

Yrityksellä ei ole ulkopuolisia investoijia. Narisen mukaan alkupääomaa on saatu jonkin verran omistajien aiempien yrityskauppojen kautta ja perinteisesti pankkilainalla. Suomen ohella yritys katsoo lähitulevaisuudessa myös Euroopan markkinalle.

"Olemme miettineet yritysostoja myös muualta kuin Suomesta. Kansainvälistymiseen liittyy voimakkaasti myös verkkoliiketoiminnan kehittäminen. Haemme tähän mallia myös maailmalta."

Henkilöomistajat ovat Narisen mukaan sitoutuneet yritykseen ja uskovat vahvasti konseptiin.

"Meillä ei ole ulkopuolisia investoijia mukana. Omat rahat ovat niin sanotusti kiinni", naurahtaa Narinen.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Internet

19.10.2018 13:57

Netti on itsestäänselvyys vain eliitille

Länsimaisten hyvinvointivaltioiden asukkaille internet-yhteys on jokapäiväinen mukavuus ja arkielämän sujuvuuden kannalta välttämätöntä. Maailmanlaajuisesti tilanne on toinen.