Sosiaalinen media

Mirva Heiskanen 24.9. 11:03

Katleena Kortesuo TE:ssä: "Valtaosa suomalaisista haluaa käydä kaupassa ja ravintolassa ilman hirveän tiedostavaa valintaa"

Pekka Karhunen

”Tuota itsestäsi ja organisaatiostasi jatkuvasti uutta sisältöä nettiin”, neuvoo kriisiviestinnän konsultti Katleena Kortesuo Talouselämän haastattelussa.

Pihlajalinna Oulu irtisanoi toimitusjohtajansa, kun tämä käytti kaupunginvaltuustossa sanaa ”ihmisroska”.

Kuinka nopeasti nykyisin menettää maineensa ja jopa työpaikkansa, jos sanoo jotakin typerää ja alhaista, kriisiviestinnän konsultti Katleena Kortesuo?

"Se on alle vuorokausi, pahimmillaan muutama tunti", Kortesuo sanoo Talouselämässä.

"Yrityksellä on oikeus irtisanoa toimitusjohtaja, jos hän töräyttää jotain yrityksen arvojen vastaista. Se mitä ei ole mietitty, on työnantajakuva. Voisiko yritys irtisanoutua viestistä mutta olla mokan tehneen johtajan tukena?"

"Tämä tulee hilaamaan toimitusjohtajien palkkioita kovemmaksi, jos yksi väärä sana – jota myös pahoitellaan – johtaa työpaikan menetykseen."

Onko mokissa yleensä kyse hetken hairahduksesta vai jostain muusta?

”Toimitusjohtajalla on tietysti vastuu sanoistaan. Rajanveto ei ole yritykselle helppo.”

”Usein on kyse lipsahduksista, koska kyse on kokeneista ja ammattitaitoisista johtajista. Pitäisikin seurata johtajan jalanjälkeä pidemmälle. Jos lipsahduksia sattuu jatkuvasti ja aina saman asian ympärillä, niin se kertoo, että johtaja ei elä samoilla arvoilla kuin yritys.”

Se mitä sanomme, leviää nykyisin hetkessä sosiaalisen median kautta julkisuuteen. Jos virhe sattuu, myös tuomio on nopea. Hiljentääkö tämä yritysten edustajat?

”Se on täysin mahdollista. Tällaiset keissit ovat signaaleja ihmisille, jotka pelkäävät sosiaalista mediaa: Jos sanon yhden väärän sanan, niin kaikki menee.”

”Tämä johtaa entistä sulkeutuneempaan yhteiskuntaan.”

Mitkä arvot nyt kiinnostavat kuluttajia?

"Isoin teema ovat ympäristöasiat, mutta niistä vallitsee selkeä konsensus. Organisaatiolle on aina helppo valinta kertoa, että hei, meillä ei ole kahvia paperikupeissa ja lajittelemme jätteemme."

"Tasa-arvokysymykset ovat vaikeimpia. Jos organisaatio kertoo, että asiantuntijoiksi valitaan 40 prosenttia naisia, joku voi miettiä, että jääkö pätevä mies valitsematta."

Lue koko haastattelu Talouselämästä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö